رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی

سالانه بیش از ۸۰۰ هزار لیتر گلاب در آذربایجان غربی تولید می شود

هشت واحد صنعتی در زمینه تولید عرقیات و گیاهان دارویی در استان فعالیت می کنند.

مهاباد/بالویز/رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی،گفت:سالانه بیش از ۸۰۰ هزار لیتر گلاب از گل محمدی در مناطق مختلف استان از جمله شهرستانهای ارومیه، مهاباد،خوی و پیرانشهر بدست می آید.

به گزارش سرویس اقتصادی،پایگاه خبری بالویز”خسرو شهبازی”با بیان اینکه میزان تولید گل تر از اراضی زیر کشت این محصول در استان بیش از ۵۱۰ تُن است،افزود:تولید گل تر در مقایسه با سال‌ قبل پنج درصد افزایش داشته است.

“شهبازی”با اشاره به حمایت جهاد کشاورزی از کشت این گیاه پر طرفدار افزود:رویکرد سازمان برای افزایش سطح زیرکشت و تولید محصول وحفظ منابع طبیعی با حمایت از توسعه این محصول رویکرد مطلوبی خواهد بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به توزیع ۲۰ هزار اصله نهال یارانه دار گل محمدی از محل طرح ستاد احیای دریاچه ارومیه در سال گذشته گفت:۳۶۱ هکتار از اراضی استان زیر کشت گل محمدی قرار دارد که ۱۴۸ هکتار بارور و مابقی به صورت نهال است.

“شهبازی”تصریح کرد:برداشت گل محمدی از اواخر اردیبهشت ماه آغاز می شود و تا اواخر خرداد ماه ادامه خواهد داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجانغربی اضافه کرد: ارقام گل محمدی موجود استان رقم‌ های مخصوص گلاب به منظور گلاب کشی و رقم مربایی برای تهیه مربا و مارمالاد است.

همچنین مدیر صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی عنوان کرد:هشت واحد صنعتی در زمینه تولید عرقیات و گیاهان دارویی در استان فعالیت می کنند.

“دمکری” افزود:ظرفیت این واحدها در سال تولید ۱۱ هزار و ۲۵۰ تُن است که اگر با مواد خام حساب شود این میزان به ۲۵۲ هزار و ۷۰۵ تُن می‌ رسد.

وی،با اشاره به اینکه نوع تولیدات این کارگاهها تولید فصلی است،گفت: پروانه بهره برداری توسط جهاد کشاورزی صادر می‌ شود و اداره کل استاندارد و بهداشت هم بر آنها نظارت دارند.

“دمکری” اظهار کرد:به متقاضیانی که علاقمند به فعالیت و ایجاد واحدهای تولیدی در این زمینه باشند،تسهیلاتی با نرخ ۱۸ درصد داده می‌ شود و در صورت درخواست زمین برای سرمایه گذاری و فعالیت در این راستا،متقاضیان به اداره کل منابع طبیعی معرفی می‌شوند.

مدیر صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد:هم اکنون پنج مورد درخواست مجور احداث وجود دارد که در حال ساخت و ساز هستند.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۲/۰۲/۱۳-۰۹:۲۵:۴۷/خبر۳۶۹۱/کدخبر۱۷۷۴۴/چ/۵۸

 

رحیم بایزیدی
تازه ترین نوشته های رحیم بایزیدی (دیدن همه)