رییس اداره حفاظت محیط زیست سردشت

دستگیری شکارچیان کبک در سردشت

کبک پرنده‌ای از راسته ماکیان سانان و زیستگاه آن دامنه‌های کوهستان و مناطق شیب دار صخره ای و سنگلاخی است

مهاباد /بالویز/ رییس اداره حفاظت محیط زیست سردشت گفت:ماموران یگان حفاظت این اداره سه شکارچی متخلف زنده گیری کبک را در این شهرستان دستگیر کردند.

به گزارش سرویس محیط زیست،پایگاه خبری بالویز و به نقل از ایرنا مهاباد ” خالد بایزیدی” افزود: در بازرسی از سه منزل در روستاهای این شهرستان علاوه بر دستگیری این سه متخلف، ۱۰ بال کبک و ۱۵ عدد قفس چوبی کشف و ضبط شد.

وی اضافه کرد: پرونده این متخلفان پس از تشکیل جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی تحویل داده شد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست سردشت ادامه داد: به استناد قوانین و مقررات شکار و صید، هر گونه زنده گیری، نگهداری، حمل، عرضه و خرید و فروش جانوران وحشی زنده و کشته جرم تلقی می‌شود.

وی با تاکید براینکه کاهش آمار حیات وحش در طبیعت، طی چهار سال اخیر باعث شده که هیچگونه مجوز شکاری صادر نشده است، گفت: هرگونه شکار و صید جانوران وحشی در نیمه نخست سال بدلیل فصل تخم گذاری و زاد و ولد حیات وحش ممنوع است.

“بایزیدی” یادآور شد: یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان با همکاری و همراهی مردم، مسوولان و نیروهای نظامی و انتظامی با قاطعیت با تخلفات زیست محیطی برخورد و اجازە نخواهد داد تا افراد فرصت طلب، منابع زیستی نسل‌های آیندە را بە مخاطرە اندازند.

وی به شهروندان توصیه کرد هرگونه زنده گیری پرندگان یا تخلفات زیست محیطی را به این اداره گزارش دهند تا در اسرع وقت با متخلفان برخورد شود.

کبک پرنده‌ای از راسته ماکیان سانان و زیستگاه آن دامنه‌های کوهستان و مناطق شیب دار صخره ای و سنگلاخی است؛ شکارچیان، کبک را به خاطر زیبایی و صدای دلنشین آنها زنده گیری کرده و در محیط های خانگی نگهداری می کنند که این امر باعث از بین رفتن قدرت باروری و زاد و ولد این پرنده می‌شود.

شهرستان سردشت با داشتن ۹۰ هزار جنگل و ۳۰ هزار مرتع و کوهستانی بودن منطقه محیط مستعدی برای رشد و پرورش گونه‌های مختلف انواع پرندگان و سایر جانوران دارد.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۲/۰۲/۰۳ – ۰۷:۱۸:۲۳/خبر۳۶۸۰/کدخبر۱۷۶۹۳/ی/ ۴۶