رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سردشت

دهمین جشنواره سراسری موسیقی «بیت و حیران»در سردشت برگزار می شود

نخستین جشنواره بیت و حیران سردشت در منطقه غرب کشور، اسفند سال ۱۳۸۵ برگزار شد

مهاباد/بالویز/دهمین جشنواره سراسری موسیقی بیت و حیران روزهای ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت برگزار خواهد شد.

به گزارش سرویس فرهنگی و هنری،پایگاه خبری بالویز،و به نقل ار ایرنا، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سردشت گفت: دهمین جشنواره سراسری موسیقی «بیت و حیران» (آواز عاشقانه کُردی)، با حضور هنرمندان استان‌های مختلف اردیبهشت امسال در این شهرستان برگزار می شود.

وی افزود: با توجه به شرایط فصلی و دخیل کردن پتانسیل گردشگری در اواسط اردیبهشت، برگزاری این جشنواره کشوری در مجتمع فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سردشت برنامه ریزی شده است.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سردشت پیش بینی کرد: هنرمندانی بیش از ۱۰ استان کشور در این جشنواره حضور داشته باشند و سعی داریم حضور، رنگ و جلوه جشنواره امسال از سال‌های قبل برجسته تر باشد به همین سبب کمیته‌های تخصصی برای برپایی این جشنواره تشکیل شده است.

“حسن زاده” افزود: این جشنواره با هدف تقویت، بسط و گسترش فرهنگ غنی موسیقی بومی و فولکلور نواحی مختلف ایران اسلامی، شناسایی و حمایت از استعدادهای جوان موسیقی بومی و محلی، ایجاد فضای رقابتی سالم و تزریق شور و نشاط و تولید آثار فاخر و توجه به ارتقای تدریجی و هرچه بهتر سطح هنر بیت و حیران و موسیقی محلی و جلوگیری از فراموشی و نابودی هنرهای اصیل ملی برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: نخستین جشنواره بیت و حیران سردشت در منطقه غرب کشور، اسفند سال ۱۳۸۵ برگزار شد و تاکنون ۹ دوره جشنواره ملی موسیقی بیت و حیران در این شهرستان برگزار شده است.

جشنواره بیت و حیران در هر دوره با حضور هنرمندان استان‌های مختلف کشور در ۲ بخش مسابقه و گروه نوازی برگزار می‌شود.

بخش مسابقه این جشنواره شامل تک‌خوانی (مقام، بیت، لاوک، حیران، هوره، بند، عاشیقی، آواهای محلی) و تک نوازی سازهای اصیل (زهی، بادی و کوبه ای نظیر نرمه‌نای، دف، شمشال، تنبک، توزله، قوپوز، بالابان، نقاره، کمانچه، سرنا، تنبور، دیوان، دوتار و چگور) بر اساس سنت موسیقیایی هر منطقه است.

بخش گروه‌نوازی نیز برای اجرای عمومی گروه‌های موسیقی به منظور اجرای نواهای سنتی، محلی و آیینی در مدت برگزاری این جشنواره پیش بینی شده است.

جشنواره موسیقی بیت و حیران سردشت در سال ۱۳۹۷ به عنوان اولین اثر معنوی و ناملموس حوزه فرهنگ و ارشاد در سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور به ثبت ملی رسید.

شهرستان مرزی سردشت دارای چهار شهر، سه بخش ربط، مرکزی و وزینه با۶ دهستان و ۲۴۶ روستا و ۱۲۰ هزار نفر جمعیت است و در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۲/۰۱/۱۱-۰۶:۰۷:۴۵/خبر۳۶۴۷/کدخبر۱۷۵۵۹/ج/۱۴