علم و تکنولوژی

مکانیسم زلزله چیست؟

مقیاس «قدرت زلزله» توسط دانشمند آمریکایی چارلز فرانسیس ریشتر ایجاد شد و به «مقیاس ریشتر» معروف است.

مهاباد/بالویز/مکانیسم زلزله چیست و چگونه می توان از آن جان سالم به در برد؟

به گزارش سرویس تحلیل،پایگاه خبری بالویز؛ هر وقت گاهی زمین لرزه ای به طور ناگهانی هر منطقه ای از جهان را درگیر می کند که موجب خسارات جانی و مالی می شود.

قدرت زلزله از مکانی به مکان دیگر متفاوت است، زیرا مناطقی نسبت به مناطق دیگر مستعد زلزله هستند، اما به طور کلی می تواند در هر نقطه جغرافیایی در سطح سیاره این رویداد طبیعی اتفاق بیفتد.

امواج ناشی از یک زمین لرزه بزرگ را می توان بر روی لرزه نگارهای منطقه ثبت کرد و این امواج در عرض ۲۱ دقیقه به سطح زمین می رسند.

زلزله چیست و چگونه رخ می دهد؟

زلزله یا زمین لرزه پدیده ای طبیعی است که یک تکان یا یک سری لرزش های پی در پی در سطح زمین را تشکیل می دهد که در نتیجه حرکت صفحات سنگی در پوسته زمین ایجاد می شود.

تجمع تنش های داخلی در نتیجه تأثیرات زمین شناسی که منجر به حرکت صفحات زمین در طول فرآیند ارتعاش که بر پوسته زمین تأثیر می گذارد، شش نوع موج ضربه ای تولید می شود.

در میان آنها،دو موج مربوط به بدنه زمین است،زیرا بر قسمت داخلی زمین تأثیر می گذارد، در حالی که چهار موج دیگر امواج سطحی هستند.

این امواج را می‌توان با انواع حرکاتی که در آنها بر ذرات سنگ تأثیر می‌گذارد نیز متمایز کرد، زیرا امواج اولیه یا امواج فشار، ذرات را به سمت جلو و عقب در همان جهت این امواج می‌فرستند، در حالی که امواج ثانویه یا عرضی ارتعاشاتی را عمود بر جهت انتقال می‌دهند.

معمولاً  امواج اولیه سریعتر از امواج ثانویه حرکت می کنند و پس از وقوع زلزله، اولین امواجی که می رسند و در ایستگاه های تحقیقاتی ژئوفیزیک در سراسر جهان ثبت می شوند، امواج اولیه و ثانویه هستند.

زمین لرزه نظریه های متعددی دارد،شاید مهم ترین آنها این باشد که زمین مانند تمام سیارات دیگر سیاره ای گرم بود و زمانی که هیدروسفر سرد شد، اتمسفر به سمت آن جذب شد و با افزایش سردی، لایه سخت بیرونی به نام پوسته تشکیل شد، اما درون زمین تا کنون گرم باقی مانده است.

پوسته خود از گروهی از صفحات سنگی بسیار غول پیکر تشکیل شده است که هر دال آن یک یا چند قاره را حمل می کند و فرآیند بارگیری یا حمل و نقل عمدتاً در مناطقی که این صفحات با یکدیگر برخورد می کنند انجام می شود که دانشمندان آن را شکاف یا گسل می نامند.

که انتها و ابتدای دال ها را مشخص می کند،حامل قاره ها و زمانی که بار یا فشار باعث افزایش ظرفیت تحمل این سنگ ها می شود فقط می تواند این انرژی را به صورت ناگهانی به صورت امواج حرکتی قوی که در همه جهات پخش می شوند آزاد کند،در صخره های پوسته زمین نفوذ کند و آنها را به ارتعاش و لرزش در بیاورد.

کمربندهای زلزله

با توجه به این موضوع، گروهی از مناطق ضعیف در پوسته زمین بر روی زمین پدید آمدند که مراکز فعالیت لرزه ای یا خروجی هایی به شمار می روند که زمین از طریق آنها از انرژی بی قراری که باید آزاد شود تنفس می کند و به آنها «کمربند زلزله» می گویند.

و آن مناطق عبارتند از: کمربند “اقیانوس آرام” که از جنوب شرقی آسیا در امتداد اقیانوس آرام به سمت شمال امتداد دارد، کمربند “غرب آمریکای شمالی” که در امتداد اقیانوس آرام امتداد دارد و “کمربند آمریکای غربی که شامل ونزوئلا می شود”. شیلی و آرژانتین.»

علاوه بر کمربند «وسط اقیانوس اطلس که شامل غرب مراکش می‌شود و از شمال به اسپانیا، ایتالیا، یوگسلاوی، یونان و شمال ترکیه امتداد دارد و این گسل زمانی به هم می‌رسد که به سمت جنوب شرقی امتداد می‌یابد و منطقه کوه‌های زاگرس بین عراق و ایران که منطقه ای نزدیک کمربند هیمالیا است».

در مورد کمربند “آلپ”، این کمربند شامل منطقه آلپ در جنوب اروپا می شود، در حالی که کمربند “چین شمالی” در سراسر شمال چین از شرق به غرب امتداد دارد و با شکاف قفقاز و در غرب با شکاف اقیانوس آرام ملاقات می کند.

کمربند دیگری وجود دارد که یکی از ضعیف‌ترین کمربندهای لرزه‌خیزی محسوب می‌شود و «از جنوب شکاف آناتولی در امتداد دریای مرده در جنوب تا خلیج سوئز در جنوب سینا و سپس در وسط دریای سرخ امتداد دارد. گسل بزرگ آفریقا، و مناطق یمن و اتیوپی را تحت تاثیر قرار می دهد.

هر کمربند لرزه ای ماهیت خاصی دارد که از نظر ماهیت زمین (زمین شناسی) و ساختارهای زیرسطحی با دیگری متفاوت است که با آن می توان گفت: «فعالیت لرزه ای آنها مختص این منطقه و نزدیکی زمان وقوع است.

فعالیت لرزه ای در کمربندهای مختلف زلزله به این معنی نیست که در زمان فعالیت لرزه ای تصادفی وجود دارد.» آنها با یکدیگر رخ می دهند،اما این به دلیل عوامل زیادی در داخل زمین است که هنوز توسط دانشمندان در حال بررسی است.

شدت زمین لرزه ها 

قبل از سال ۱۹۰۰، هیچ تاریخ دقیقی برای زمین لرزه ها وجود نداشت.دانشمندان می گویند: “زمین ممکن است در تاریخ مدرن خود زلزله های شدیدتری از آنچه قبلا تصور می کردیم تجربه کرده باشد.”

یک مطالعه نشان داد که نیمی از زمین لرزه ها بیش از ۸٫۵ ریشتر در قرن نوزدهم رخ داده اند، که ثبت نشده اند.

زیرا اختراع اندازه گیری شدت زلزله در آغاز قرن بیستم بود و از زمان استفاده از آن تاریخچه هر زلزله و میزان شدت آن و تأثیر آن بر زندگی انسان آغاز شد.

شدت زلزله معمولا با دو مقیاس مهم اندازه گیری می شود. اولی مقیاس شدت زلزله (معیار توصیفی تاثیر زلزله بر افراد و اموال آنها) تصاویر متعددی از این مقیاس پدید آمده است که مهمترین آنها مقیاس مرکالی اصلاح شده است.

این مقیاس شامل ۱۲ درجه مثلاً زلزله ای با شدت «۱۲» زلزله مخربی است که باقی نمی ماند و پراکنده نمی شود و باعث فوران آتشفشان ها، فوران گدازه های شعله ور از داخل زمین می شود و زمین به طور کلی می لرزد. در میان آن منظومه شمسی.

در مورد مقیاس دوم، این مقیاس «قدرت زلزله» است که توسط دانشمند آمریکایی چارلز فرانسیس ریشتر ایجاد شد و به «مقیاس ریشتر» معروف است.

این مقیاس عمدتاً به میزان انرژی تنشی که باعث زلزله می‌شود بستگی دارد.

این مشهورترین و قابل اعتمادترین در کشورهاست و بنابراین تفاوت قابل توجهی بین قدرت یک زلزله محاسبه شده توسط رصدخانه حلوان در مصر یا رصدخانه “Uppsala” در سوئد وجود ندارد.

بر اساس مقیاس ریشتر، لرزش بین ۴٫۸ تا ۵٫۴ ممکن است باعث جابه‌جایی اثاثیه منزل شود، در مورد لرزش‌های بین ۵٫۵ تا ۶٫۱ ممکن است باعث ایجاد ترک در ساختمان‌ها شود، در صورتی که بیش از ۷ درجه منجر به ریزش ساختمان‌ها و شکستگی شود. لوله‌ها و کانال‌های زیر سطح زمین، فروریختن پل‌ها و سدها و پیچ خوردگی خطوط لوله راه‌آهن.

هنگامی که زلزله اتفاق افتاد باید چکار کرد؟

اگر در ساختمان هستید، زیر ورودی در یا زیر یک میز محکم و دور از پنجره و شیشه بایستید.

از آسانسور استفاده نکنید، لوله های گاز و شیرهای آب اصلی را ببندید.

در خارج از ساختمان،از ساختمان ها، درختان، خطوط تلفن و برق فاصله بگیرید.

و اگر در وسیله نقلیه هستید، از تونل ها و پل ها دوری کنید و از ماشین پیاده نشوید و از سواحلی که ممکن است تحت تاثیر سونامی قرار بگیرند حتی پس از توقف لرزش زمین دوری کنید.

خونسردی باشید، سعی کنید بعد از تامین امنیت خود به دیگران کمک کنید، به دنبال آرام کردن دیگران و کاهش اختلالات به خصوص در کودکان باشید تا بعد از آن شرایط روانی ایجاد نشود.

اخبار را از رادیو رسمی دنبال کنید، زیرا شایعات می توانند به طور گسترده منتشر شوند، اگر کمک های اولیه در دسترس بود به زخمی ها و دیگران کمک کنید.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۱/۱۱/۲۱-۰۸:۰۰:۱۰/خبر۳۵۸۷/کدخبر۱۷۲۵۴/ج

رحیم بایزیدی
تازه ترین نوشته های رحیم بایزیدی (دیدن همه)