بین الملل

زلزله ۷.۷ ریشتری ترکیه بیش از ۱۰۰ کشته وزخمی برجای گذاشت

زمین‌لرزه اول به بزرگی ۷/۸ ریشتر در عمق ۱۸ کیلومتری زمین و زمین لرزه دوم با بزرگی ۶/۷ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داده است.

مهاباد/بالویز/زمین لرزه ۷.۷ ریشتری بامداد دوشنبه در ترکیه،ساختمان‌های زیادی را ویران کرده و تاکنون بیش از ۱۰۰ نفر کشته و هزاران نفر زخمی شده اند.

به گزارش سرویس حوادث،پایگاه خبری بالویز؛مرکز لرزه نگاری مدیترانه ای اروپا اعلام کرد،که زمین لرزه ای به بزرگی ۷.۷ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر)‌ مرکز ترکیه را لرزاند.

این زمین لرزه در مرز ترکیه و سوریه و در ۲۶ کیلومتری شمال شرق غازی انتپ ترکیه رخ داده است.

تا این لحظه،گزارش‌هایی از احساس این زمین‌لرزه در کشورهای ترکیه، سوریه، لبنان، فلسطین، عراق، اردن، مصر، عربستان و بخش‌های از اوکراین و اروپا از جمله یونان، بلغارستان و… ثبت شده است.

مردم، شبانه در بسیاری از شهرهای ترکیه، سوریه و لبنان، از ترس ریزش ساختمان‌ها و پس‌لرزه‌ها، در سرمای زمستان به خیابان‌ها آمده‌اند.

گزارش‌های اولیه، از کشته‌شدن صدها و مجروحیت هزاران نفر در شهرهای مختلف ترکیه و سوریه در پی زمین‌لرزه امشب حکایت دارد.

همچنین برخی از شبکه‌های تلویزیونی ترکیه و سوریه، در حال پخش زنده تصاویر دلخراشی از بیرون‌کشیدن اجساد از زیر آوار ساختمان‌ها هستند.

سفارت عربستان در آنکارا از کشته‌شدن دست‌کم ۶ شهروند این کشور در این زمین‌لرزه خبر داده است.

ترکیه از کشورهای مختلف جهان و نهادهای بین‌المللی درخواست کمک کرده است.

سازمان زمین‌شناسی آمریکا اعلام کرد دو زلزله یکی به بزرگای ۷/۸ و دیگری به بزرگای ۶/۷ ریشتر با اختلاف زمانی حدود ده دقیقه از هم جنوب و مرکز ترکیه را لرزانده است.

زمین‌لرزه اول به بزرگی ۷/۸ ریشتر در عمق ۱۸ کیلومتری زمین و زمین لرزه دوم با بزرگی ۶/۷ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داده است.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۱/۱۱/۱۷-۰۸:۰۰:۵۸/خبر۳۵۷۶/کدخبر۱۷۲۰۷/د

رحیم بایزیدی
تازه ترین نوشته های رحیم بایزیدی (دیدن همه)