سلامتی

فواید باورنکردنی مرتب ورزش کردن

با ورزش منظم،ریه‌ها، قلب و ماهیچه‌ها قوی و نیرومند می‌شوند.

مهاباد/بالویز/ مرتب ورزش کردن حتی در حد یک پیاده روی ساده می تواند بر سلامت انسان موثر باشد.

به گزارش سرویس سلامت،پایگاه خبری بالویز”در مطالعه‌ ای که اخیرا در موسسه تحقیقاتی کایسر کالیفرنیا انجام شده، نشان می دهد که بانوان نجات‌یافته از سرطان پستان با ورزش کردن، طول عمر بیشتری پیدا می‌کنند.

این اما تنها فواید ورزش نیست، زمانی که حتی یک پیاده‌روی ساده هم می ‏تواند کیفیت زندگی را افزایش دهد.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر، داشتن فعالیت بدنی منظم یکی از مهم‌ترین کارهایی است که می‌توان برای حفظ و ارتقاء سلامت، انجام داد.

همه افراد با هر سن و سطح توانایی می‌توانند از مزایای فعالیت جسمی‌بر سلامتی برخوردار شوند.

کنترل فشار خون:دانشمندان حدود ۸۰۰ فرد مبتلا به فشار خون بالا را به مدت شش ماه بررسی کردند و دریافتند ورزش به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه، ۳ تا ۷ روز در هفته به کاهش فشار خون سیستولیک کمک می‌کند.

کاهش خطر حملات قلبی: بیماری‌های قلبی عروقی، یکی از علل اصلی مرگ و میر در جهان است.

طبق گزارش انجمن قلب آمریکا، تا سال ۲۰۳۰، شیوع بیماری‌های قلبی عروقی ۹٫۹ درصد افزایش پیدا می‌کند؛ با این حال دانشمندان توافق نظر دارند که میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی را می‌توان با ورزش منظم کاهش داد.

کاهش خطر ابتلا به دیابت:دانشمندان تاکید دارند که ورزش منظم می‎تواند خطر ابتلا به دیابت را تا ۵۸ درصد کاهش دهد؛ چراکه با ورزش، باعث کنترل گلوکز خون می‏‌شود.

درمان افسردگی و اضطراب:ورزش در ترشح سروتونین، هورمون «احساس خوب» که به بهبود خلق‌وخو کمک می‌کند، نقش دارد.

دانشمندان نروژی آزمایشی را با ۹۷۷ بیمار انجام دادند و دریافتند ورزش باعث بهبود خلق‌وخوی بیماران افسرده می‌شود.

کاهش خطر ابتلا به سرطان: ورزش منظم، نه تنها به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می‌کند، بلکه تأثیر مثبتی بر افرادی که تحت درمان سرطان هستند، نیز دارد.

تقویت ریه: برای افرادی که ریه‌های سالمی دارند یا از بیماری ریوی رنج می‌برند، انجام ورزش متوسط به مدت ۳۰ دقیقه و ۵ روز در هفته، می‌تواند تأثیر مثبتی بر ریه داشته باشد.

با ورزش منظم،ریه‌ها، قلب و ماهیچه‌ها قوی و نیرومند می‌شوند.

افزایش کیفیت خواب: ورزش می‌تواند سطح استرس و اضطراب را کاهش دهد و احساس آرامش و ثبات بیشتری ایجاد کند.

این مهم باعث افزایش کیفیت خواب می‌شود. همچنین، ورزش می‌تواند با افزایش دمای بدن فرد در طول روز، احساس هوشیاری بیشتری ایجاد کند.

کاهش کمردرد: تمرینات کششی به تقویت استخوان‌ها و ماهیچه‌های کمر کمک می‌کنند. مطالعات نشان داده‌اند ورزش اصولی به حدود ۱۰ تا ۵۰ درصد از بیماران مبتلا به کمردرد کمک می‌کند.

افزایش انعطاف‌پذیری بدن: دانشمندان آمریکایی آزمایشی را روی ورزشکاران انجام دادند و دریافتند کسانی که یوگا تمرین می‌کردند، نسبت به کسانی که تمرین نمی‌کردند، انعطاف‌پذیرتر بودند.

ورزش همچنین می‌تواند به افراد مسن کمک کند تا دامنه حرکتی عضلات و استخوان‌های خود را بهبود بخشند و از فواید آن بهره ببرند.

افزایش اعتماد به نفس: از جمله فواید ورزش یا فعالیت بدنی، افزایش اعتماد به نفس، عزت نفس و ارزش‌گذاری برای خود است.

ورزش انرژی مثبت را در بدن تحریک می‌کند و فواید شگفت‌انگیزی برای سلامت جسم و روح دارد.

کاهش وزن:کاهش وزن یکی از اثرات مهم ورزش کردن به صورت منظم است.

بهبود هضم غذا: فعالیت بدنی منظم میکروفلور روده را اصلاح می‌کند. این موضوع به بهبود عملکرد ایمنی و هضم کمک کرده و به‌طور مثبت بر هموستاز مخاطی تأثیر می‌گذارد؛ در نتیجه، هضم و حرکات روده بهبود یافته و منجر به کاهش وزن و سلامتی بهتر می‌شود.

تقویت حافظه:از جمله فواید ورزش، کمک به عملکرد مغز و تقویت حافظه است. هم عملکرد مغز و هم حافظه تحت تأثیر تمرینات بدنی قرار دارند.

دانشمندان آمریکایی تأیید می‌کنند ورزش هوازی می‌تواند به جلوگیری از نابودی بافت مغز در اثر افزایش سن، بهبود دامنه توجه و افزایش توانایی پردازش سریع اطلاعات کمک کند.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۱/۱۱/۱۵-۰۱:۴۸:۵۲/خبر۳۵۷۲/کدخبر ۱۷۱۹۰/ش