مروری کوتاه بر شب یلدا

شب یلدا امسال چند شنبه است؟

برخی باستان‌ شناسان، تاریخ شب یلدا را هفت هزار ساله تخمین زده اند.

مهاباد/بالویز/تاریخ شب یلدای امسال ساعات پایانی روز چهارشنبه شب ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۱ است کـه تا نخستین ساعات بامداد روز پنجشنبه ۱ دی ۱۴۰۱ است.

به گزارش سرویس فرهنگی و هنری پایگاه خبری بالویز،تاریخ شب یلدا امسال ساعات پایانی روز چهارشنبه (شب)، ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۱ است کـه تا اولین ساعات بامداد روز ۱ دی ۱۴۰۱ (یعنی پنجشنبه) ادامه دارد.

تاریخچه شب یلدا به گذشته‌های بسیار دور بر میگردد،اما قدمت دقیقش مشخص نیست.

برخی باستان‌ شناسان، تاریخ شب یلدا را هفت هزار ساله تخمین زده اند،این افراد به ظروف سفالی دوره پیش از تاریخ، استناد میکنند، این ظروف دارای نقوش حیوانیِ ماه‌ های ایرانی، مانند قوچ و عقرب هستند.

البته این نقوش در کتیبه‌ های باستان‌ شناسی کمیابند.

اما باستان‌شناسان معتقدند، می توان آیین مربوط به شب یلدا رو تا هفت هزار سال قبل، ردیابی کرد. با این وجود چیزی که به عنوان شب یلدا رسمیت پیدا کرده، به حدود ۵۰۲ سال، قبل از میلاد بر میگردد یلدا در زمان داریوش یکم به تقویم رسمی ایرانیان باستان، وارد شد.

شب یلدا که به عنوان یکی از شب‌های مقدس در ایران باستان مطرح بوده به‌ صورت رسمی در گاه شماری ایرانیان باستان از سال ۵۰۲ پیش از میلاد در زمان داریوش یکم به تقویم رسمی ایرانیان باستان راه یافت. چله و جشن‌ هایی که در این شب برگزار میشود، یک سنت باستانی به شمار می رود.

مردم روزگاران گذشته، که کشاورزی، بنیان زندگیشان رو تشکیل میداد و در طول سال با سپری شدن فصل‌ها و تضادهای طبیعی خوی داشتن و بر اثر تجربه و گذشت زمان توانستند کارها و فعالیت‌های خود را با گردش خورشید و تغییر فصول و بلندی و کوتاهی روز و شب و جهت و حرکت و قرار ستارگان تنظیم کنند.

این افراد توجه میکردند که در بعضی ایام و فصول روزها بسیار بلند میشود و در نتیجه در آن روزها، از روشنی و نور خورشید بیشتر میتوانند استفاده کنند. به همین دلیل این اعتقاد به وجود آمد که نور و روشنایی و تابش خورشید نماد نیکه و با تاریکی و ظلمت شب در نبرد و کشمکش است.

مردم دوران باستان و از جمله اقوام آریایی، فهمیدند که کوتاه‌ ترین روزها، آخرین روز پاییز و شب اول زمستان است و بلافاصله پس از آن روزها به تدریج بلندتر و شب‌ها کوتاه تر میشوند، از همین رو آن شب زایش خورشید (مهر) نام گذاری کردند و آن را آغاز سال قرار دادند.

در دوران کهن فرهنگ اوستایی، سال با فصل سرد شروع میشود و در اوستا، واژه «سَرِدَ» (Sareda) یا «سردَ» (Saredha) که مفهوم «سال» رو بیان میکند، خود به معنای «سرد» است و این به معنی بشارت پیروزی اهورامزدا بر اهریمن و روشنی بر تاریکی است.

شب یلدا در تقویم شمسی کیه؟
تاریخ شب یلدا سال ۱۴۰۱ از شامگاه سه شنبه ۳۰ آذر تا بامداد روز اول دی ماه سال ۱۴۰۱ است.

شب یلدا در تقویم میلادی کیه؟
شب یلدا در تقویم میلادی برابر با روز ۲۰ دسامبر ۲۰۲۲ است.

شب یلدا در تقویم قمری کیه؟
شب یلدا در تقویم قمری مصادف با روز پنجم ماه جمادی الاول است.

شب یلدا چند شنبه است؟
تاریخ شب یلدا امسال ساعات پایانی روز چهارشنبه (شب)، ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۱ هست کـه تا اولین ساعات بامداد روز ۱ دی ۱۴۰۱ (یعنی پنجشنبه) جشن گرفته میشود.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۱/۰۹/۱۶-۰۱:۱۸:۵۳/خبر۳۵۱۴/کدحبر۱۶۹۵۱/چ

رحیم بایزیدی
تازه ترین نوشته های رحیم بایزیدی (دیدن همه)