به قلم مدیر مسئول

خوش برخوردی هدایتگر اخلاق

انسان های مهربان شاخص ترین و دوست داشتنی ترین افراد جامعه و یک فامیل هستند.

مهاباد/بالویز/ یکی از رفتارها که می تواند دایره اجتماعی هر فردی را گسترش دهد خوش برخوردی است.

به گزارش سرویس تحلیل،پایگاه خبری بالویز؛خوش برخورد به کسی اطلاق می شود که با دیگران با خوش رویی و مهربانی روبرو شود.

یکى از ابعاد مهم وجودى انسان عواطف طبیعى، انسانى و ایمانى او است،دوست داشتن دیگران و ایجاد رابطه عاطفى با سایر انسان ها قابل رشد و تربیت است.

انسان به طور طبیعی و فطری آدم خوش برخورد و خوش اخلاق را دوست دارد و از آدم عبوس و بی احساس متنفر است.

بنابراین باید مواظب تلاقی ها و ملاقات هایمان با مردم باشیم آیین دوست یابی به ما می آموزد که اگر غم عالم در دل داریم در برخوردها معلوم نباشد.

خوش اخلاقی صفتی بارزی است که زندگی و رفتار هایمان را به کام خود و دیگران شیرین میکند و اطرافیان از نعمت اخلاق پسندیده او احساس آرامش و رضایت دارند.

انسان های مهربان شاخص ترین و دوست داشتنی ترین افراد جامعه و یک فامیل هستند.

قسمت بزرگى از لذت و شادى زندگى از طریق ایجاد ارتباط عاطفى با دیگران تأمین مى‏شود باید توجه نمود که این شادى و لذت از طریق خوش اخلاقى، یعنى ایجاد رابطه‏ عاطفى مثبت، محبت کردن و دوست داشتن دیگران بدست مى‏آید .

بد اخلاقى که در واقع همان رابطه‏ عاطفى منفى است، موجب کدورت و عذاب زندگى خواهد بود و دیگران را از گرداگرد انسان مى‏ پراکند.

اولین لحظه ملاقات از اهمیت فوق‏ العاده‏اى برخوردار است، به نحوى که موفقیت یا شکست در امر دوست‏ یابى به آن بستگى دارد.

ساده ترین راهکاربرای خوش اخلاق بودن لبخند زدن به دیگران و احساس همدردی با آنهاست، زیرا با لبخند زدن حس خوبی را به دیگران منتقل میکنیم ، احساس خوبی در درونمان شکوفا میشود که به اخلاق خوش می انجامد.

خوش اخلاقی با دیگران نه تنها باعث می شود که آنها به شما بیشتر احترام بگذارند، بلکه روزتان زیباتر می شود و نگاه مثبت اندیش به جهان خود دارید و از هر زاویه ای که نگاه کنید برایتان جالب و پر از رضایت خواهد بود.

زمانی که برخورد مهربانانه با کسی دارید نگاه طرف به شما نیز کاملا” متفاوت خواهد بود ،وی نیز در نحوه برخورد با شما متفاوت خواهد بود.

اخلاق خوب و خوش اخلاقی از ویژگیهای شخصیت یک انسان دوست داشتنی محسوب می شود.

از راهکارهای خوش اخلاق شدن با ادب بودن و مودبانه رفتار کردن با دوستان و افراد غریبه است.

آدمهای خوش اخلاق هرچند آگاه بر اطراف خود هستند اما نوع برخورد با دیگران را مدیریت می کنند.

در فرهنگ دینى ما، نسبت به سلام‏ کردن، مصافحه و تبسم، احترام، محبت و ابراز علاقه قلبى سفارش و اهتمام فراوان شده است.

دین مقدس اسلام، همواره پیروان خود را به نرم خویی و ملایمت در رفتار با دیگران دعوت می کند و آنان را از درشتی و تندخویی بازمی دارد.

قرآن کریم در ستایش پیامبر می فرماید: «اِنَّک لَعَلی خُلُقٍ عَظیمٍ؛ به درستی که تو به اخلاق پسندیده و بزرگی آراسته شدی».(قلم: ۴)

حسن خلق و گشاده رویی از برجسته ترین صفت هایی است که در معاشرت های اجتماعی، موجب جلب محبت می شود و در اثربخشی سخن فرد بر دیگران، اثری شگفت انگیز دارد.

ازاین رو، خدای مهربان، پیامبران و سفیران خود را از میان انسان های عطوف و نرم خو برگزید تا بتوانند بهتر در مردم اثر بگذارند و آنان را به آیین الهی جذب کنند.

این مردان بزرگ، برای تحقق بخشیدن به اهداف الهی، با بهره مندی از حُسن خلق و شرح صدر، چنان با ملایمت و گشاده رویی با مردم رفتار می کردند که نه تنها هر انسان حقیقت جویی را به آسانی شیفته خود می ساختند و او را از زلال هدایت سیراب می کردند، بلکه گاهی دشمنان را نیز شرمنده و دگرگون می کردند.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۱/۰۸/۱۷-۰۵:۵۵:۱۲/خبر۳۴۹۴/کدخبر۱۶۸۶۳/س

 

رحیم بایزیدی
تازه ترین نوشته های رحیم بایزیدی (دیدن همه)