رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد

رکورد بازدید از غار آبی تاریخی سهولان مهاباد شکسته شد

امسال 200 هزار گردشگر داخلی و خارجی از غار آبی سهولان این شهرستان بازدید کرده اند.

مهاباد/بالویز/رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت:امسال برای نخستین بار رکورد ورود به غار سهولان با سه هزار و ۴۴۰ نفر شکسته شد.

به گزارش سرویس اجتماعی،پایگاه خبری بالویز”فاروق سخنور” اظهار کرد:بیشترین تعداد گردشگران در شهریور ماه و ۳۲ هزار و ۱۰۰ گردشگر بود و امسال برای نخستین بار رکورد ورود به غار سهولان با سه هزار و ۴۴۰ نفر شکسته شد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت:امسال ۲۰۰ هزار گردشگر داخلی و خارجی از غار آبی سهولان این شهرستان بازدید کرده اند.

“فاروق سخنور”اظهار داشت:از مجموع گردشگرانی که امسال از غار آبی سهولان مهاباد بازدید کرده اند، ۱۵۹ هزار و ۷۰۰ نفر با خرید بلیت با استفاده از قایق بوده است.

وی اضافه کرد:یکی از دلایل عمده افزایش چشمگیر بازدید از غار آبی سهولان این بود که در سه سال قبل به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹ بازدید از این غار تعطیل شده بود. 

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد،تصریح کرد: امسال ۱۳ قایق پارویی به همراه ۱۲ نفر نجات‌غریق و غواص برای بازدید گردشگران در این غار مستقر شده بودند و اقامتگاه‌های بوم گردی روستای «سهولان» در جوار این غار با هشت سوییت اقامتی با ظرفیت حدود ۴۰ نفر به مسافران خدمات ارایه می کرد.

غار سهولان یک اثر ملی طبیعی بی‌نظیر است که با وجود قدمتی دیرینه، از سال ۱۳۷۹ امکان بازدید عمومی پیدا کرده و سالانه بیش از ۱۵۰ هزار نفر از این غار دیدن می کردند که شمار آنها هرساله رو به افزایش است.

غار آبی – تاریخی سهولان یکی از مهمترین و کم نظیرترین غارهای طبیعی کشور و از شگفت انگیزترین جلوه های طبیعت زیبای آذربایجان غربی به شمار می‌رود که امسال برای بازدید گردشگران ساماندهی شده است.

غار سهولان مهاباد دومین غار بزرگ آبی ایران است که در ۴۳ کیلومتری شمال شرقی مهاباد در محور مهاباد – بوکان (جاده برهان) در آذربایجان‌غربی قرار دارد.

سهولان به زبان کردی به معنی یخبندان بوده و در نزدیکی روستایی به همین نام قرار گرفته است و مردم محلی غار را «کونه کوتر» یعنی لانه کبوتر نیز می نامند که دلیل این نامگذاری وجود تعداد زیادی لانه کبوتر درون غار است.

غار سهولان شبیه غار علیصدر در همدان است،این غار آبی با جلوه‌های طبیعی و قندیل‌های منحصربفرد در دامنه رشته کوه‌های که‌وتر مهاباد قرار دارد.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۱/۰۸/۰۴-۰۸:۱۵:۵۸/خبر ۳۴۸۸/کدخبر ۱۶۸۳۸/چ

رحیم بایزیدی
تازه ترین نوشته های رحیم بایزیدی (دیدن همه)