مدیر جهاد کشاورزی سردشت

پیش بینی حدود ۳۵ هزار تن برداشت انگور سیاه از تاکستان های سردشت

انگور سیاه سردشت به انگور ره‌شه معروف است

مهاباد/بالویز/مدیر جهاد کشاورزی سردشت با اشاره به آغاز فصل برداشت انگور سیاه (ره‌شه) گفت: امسال پبش بینی می‌شود حدود ۳۵ هزار تُن محصول از تاکستان‌های این شهرستان برداشت و روانه بازار مصرف شود.

به گزارش سرویس اقتصادی،پایگاه خبری بالویز” احمد علی‌پور” اظهار کرد: این میزان انگور از سطح ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از تاکستان‌های بارور این شهرستان برداشت و روانه بازار مصرف خواهد شد،هر چند بدلیل سرمازدگی در مقایسه با پارسال حدود ۲۰ درصد تولید انگور کاهش دارد.

وی با بیان اینکه سردشت یکی از قطب‌های مهم تولید انگور سیاه (ره‌شه) در آذربایجان‌غربی و غرب کشور است، افزود: با توجه به شرایط خاص آب و هوایی این شهرستان و استفاده نکردن باغداران از کود و سم برای پرورش انگور سیاه، محصول تولیدی کاملا ارگانیک استحصال می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی سردشت با بیان اینکه برداشت انگور سیاه هر سال از نیمه دوم شهریور آغاز و تا اوایل آبان ماه ادامه می‌یابد، اضافه کرد: محصول انگور سیاه سردشت به دلیل طبیعی بودن و همچنین استفاده نکردن از کودهای اضافی برای تولید آن، مورد استقبال مردم سایر شهرها و استان‌های دیگر قرار دارد.

“علی‌پور” با بیان اینکه ۹۵ درصد از انگور سیاه تولید شده در این شهرستان به استان‌های دیگر صادر می‌شود، ادامه داد: محصول درجه ۱ و ۲ این انگور به صورت تازه‌خوری عمدتا راهی میادین میوه و تره بار می‌شود و تولید صنعتی آن نیز در واحدهای کنسانتره تبدیل به آبمیوه می‌شود.

وی تاکید کرد: در راستای توسعه باغات انگور سیاه در این شهرستان تسهیلات داربستی کردن باغات در اختیار باغداران قرار گرفته و علاوه بر این طرح سامانه استحصال آب باران و توسعه استفاده از کودهای زیستی نیز به صورت پایلوت هم اکنون در این شهرستان در حال اجرا است.

لازم به ذکر است که حدود هشت هزار هکتار باغات انگور سیاه در سردشت وجود دارد که از این میزان ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار بارور است.

انگور سیاه سردشت که به انگور ره‌شه معروف است؛ به علت استفاده نکردن از کود و سموم، محصولی تمام ارگانیک محسوب و از شهرت فراوانی برخوردار است.

این نوع از انگور تسکین دهنده فشارهای عصبی، افزایش دهنده شیر مادران، پاک کننده معده و روده از مواد زائد و همچنین از بین برنده چین و چروک پوست است.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۱/۰۷/۱۹-۰۶:۰۵:۵۵/خبر۳۴۷۶/کدخبر۱۶۷۹۷/س