دبیر اجرایی دومین جشنواره «نوای وحدت» مهاباد

آثار راه‌یافته به بخش پایانی جشنواره ملی «نوای وحدت» مهاباد مشخص شد

۸۵ اثر از ۱۳ استان مختلف به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود.

مهاباد/بالویز/دبیر اجرایی دومین جشنواره ملی دف‌نوازی و مولودی‌خوانی «نوای وحدت» مهاباد گفت:آثار ارسال شده به این جشنواره توسط هیات داوران بازبینی و آثار راه‌ یافته به بخش رقابتی و پایانی مشخص شدند.

به گزارش سرویس فرهنگی وهنری،پایگاه خبری بالویز”امید ابراهیمیان” اظهار کرد:پس از اعلام فراخوان دومین جشنواره ملی دف‌نوازی و مولودی‌خوانی نوای وحدت در ۲۵ مرداد سال جاری تا پایان مهلت آن در ۲۵ شهریور، ۸۵ اثر ارسال از ۱۳ استان مختلف به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود.

وی افزود: آثار ارسالی در چهار بخش گروه نوازی، مولودی خوانی، تک نوازی کمتر از ۱۹ سال و تک نوازی بالای ۱۹ توسط هیات داوران بازبین این جشنواره که شامل مجید شمس الدینی، محمد نقشبندی، رضا دزائی پور و هاوری شاهین پور بودند، بررسی شدند.

دبیر اجرایی دومین جشنواره ملی دف‌نوازی و مولودی‌خوانی «نوای وحدت» مهاباد با اشاره به رأی هیأت داوران در خصوص انتخاب گروه های دف‌نوازی گفت: هیات داوران در این بخش هفت گروه شامل گروه آوین به سرپرستی مریم گلسرخی زاده از یزد، گروه هیوا به سرپرستی امیر حسین کرامت از کرمان، گروه پیران به سرپرستی ریبوار نگهدار و گروه ناله دف به سرپرستی وریا عارفی هر دو از سنندج، گروه نجما به سرپرستی رضا دزائی پور و گروه مازندران به سرپرستی امین حیدری هر دو از مازندران و گروه آیریا به سرپرستی لیلی شیرازی از اصفهان را انتخاب کردند.

وی اضافه کرد: در بخش مولودی‌خوانی نیز هیات داوران ۶ گروه برتر شامل گروه بیدل به سرپرستی پورعطایی از تربت جام، گروه سماء به سرپرستی ماهان یاسینی از سنندج، گروه شور عاشقان به سرپرستی محمدقهرمان نژاد از بوکان، گروه لنگار به سرپرستی رامین کیانی از بیجار، گروه بیداد به سرپرستی رضا امینی راد از بجنورد و گروه محبان سیدنامحمد به سرپرستی عبدالقادر حریری از اشنویه را برای این بخش انتخاب کردند.

ابراهیمیان یادآور شد: در بخش تک‌نوازی گروه الف (کمتر از ۱۹ سال) نیز هیات داوران ۲۱ اثر شامل آثار کامران محمودی، مهشاد حیدری، نیایش ذاکری مهر، کیمیااکبرپور، نهال کمانی، دینا زعفرانی، نسترن خان احمد، نازنین مهربانیان، محمدنوروزی، سینا نقشبندی، ساره وحدت، حمیدرضاجعفرزاده، بهاره سادات مدنی، نازنین زهرا آتش پیکر، زینب علیزاده، مائده محمدی، کیمیادلاوری، متین محمدی، آراز شیخی، یاسمن مرادی و ساغر حیدری را انتخاب کردند.

وی تاکید کرد: تک‌نوازی رده سنی ب (بالای ۱۹ سال) هیات داوران ۱۱ اثر شامل آثار بهنوش سیدی، مبین حسینی نژاد، ماهان ابوالقاسمی، مبینا کفاش، محمد فتحی، ریبوار نگهدار، زهرا کریمی، سلام داوردان، دنیا رستمی، فاطمه جوکار و سامان قادرپور را انتخاب کردند.

وی افزود: در بخش ویژه جشنواره (بخش دونوازی) سه اثر را بخش پایانی شامل دونوازی دف و دیوان – دف و شمشال از شهرستان سردشت به سرپرستی سامان قادر پور و دو نوازی دف و دوتار از خراسان شمالی شهرستان بجنورد به سرپرستی شایان آدینه زاده اجرا خواهند داشت.

دبیر اجرایی دومین جشنواره ملی دف‌نوازی و مولودی‌خوانی «نوای وحدت» مهاباد اظهار کرد:در بخش تک‌نوازی خردسال‌ترین دف‌نواز آنا اسدی از مازنداران و دف‌نواز روشندل غزال بهرامی از کرمانشاه دف‌نوازی خواهند کرد.

ابراهیمیان در خصوص برگزاری آیین اختتامیه این جشنواره نیز گفت: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده، اختتامیه این جشنواره همزمان با ماه مولود پیامبر اکرم (ص) و هفته وحدت در روزهای پایانی مهر ماه در تالار وحدت شهرداری مهاباد برگزار خواهد شد.

ساز دف در بین مردم مناطق کردنشین استان‌های آذربایجان‌غربی و کردستان و هنگام برگزاری آیین‌های مذهبی از جمله آیین‌های مولودی‌خوانی استفاده می‌شود.

دف یکی از سازهای کوبه‌ای در موسیقی ایرانی است که شامل حلقه‌ای چوبی است که پوست نازکی بر آن کشیده‌اند و با ضربه‌های انگشت می‌نوازند؛ این ساز از سازهای ضربی ایرانی شبیه به دایره ولی بزرگ‌تر از آن و با صدای بم‌تر است و در دوره اسلامی ایران، این ساز برای پشتیبانی از ساز و حفظ وزن به‌کار می‌رفته و رکن اصلی مجالس محافل اهل ذوق و عرفان بوده و برای آنکه طنین بهتری داشته باشد، روی دف پوست آهو می‌کشیدند.

مهاباد در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است./ایرنا

مهاباد/بالویز/۱۴۰۱/۰۷/۱۷-۰۱:۰۵:۲۸/خبر۳۴۷۴/کدخبر۱۶۷۹۱/ی