محیط زیست

تالاب چیست؟

تالاب ها خانه ها یا توقفگاه های حیاتی برای بسیاری از گونه های پرندگان مهاجر هستند.

مهاباد/بالویز/تالاب ها مناطقی از زمین هستند که پوشیده از آب یا دارای خاک های سیل زده یا غرقاب هستند،که به طور دائم و یا فقط برای بخشی از سال روی آنها آب وجود دارد.

به گزارش سرویس محیط زیست،پایگاه خبری بالویز؛ تالاب ها به طورت ماهانه و یا در طول سال دارای آب و خاک های هیدریک تولید می کنند،که حاوی اکسیژن کم یا بدون اکسیژن هستند، اما این بدان معنا نیست که آنها بی جان باشند،تالاب ها پر از گیاهان منحصر به فرد آب دوست و حیات وحش هستند که با محیط های مرطوب سازگار شده اند.

تالاب ها بسته به آب و هوای محلی، شرایط آب و اشکال و ویژگی های زمین می توانند اشکال مختلفی داشته باشند.

به عنوان مثال، باتلاق ها توسط درختان یا درختچه های چوبی پوشیده شده اند، در اغلب مرداب ها گیاهان علفی بیشتری دارند، مانند گربه‌سانان و بوته‌ها.

در بعضی از باتلاق ها ذغال سنگ نارس انباشته می شود،رسوبات مواد گیاهی مرده و تا حدی تجزیه شده که خاک غنی از آلی را تشکیل می دهند.

تالاب ها به دلایل زیادی محیط های مهمی به شمار می روند،آنها خدمات زیست محیطی را ارائه می دهند که ارزش آنها بیش از ۴۷ تریلیون دلار در سال تخمین زده شده است .

به عنوان مثال، تالاب ها از سطوح بسیار بالایی از تنوع زیستی پشتیبانی می کنند. دانشمندان تخمین می زنند که ۴۰ درصد از همه گونه های روی زمین در تالاب ها زندگی یا تولید مثل می کنند .

تالاب ها خانه ها یا توقفگاه های حیاتی برای بسیاری از گونه های پرندگان مهاجر هستند.

تالاب ها در کنار فراهم کردن زیستگاه مهم برای همه چیز از میکروب ها گرفته تا قورباغه ها و پرندگان آبزی، برای بهبود کیفیت آب نیز کار می کنند.

آنها می توانند روان آب سطحی را از شهرها و زمین های کشاورزی جذب کرده و به عنوان فیلترهای طبیعی آب کار کنند و مواد مغذی اضافی را به دام بیاندازند که در غیر این صورت ممکن است مناطق مرده را در دریاچه ها و خلیج ها ایجاد کنند.

تالاب‌ها همچنین می‌توانند به حذف سایر آلاینده‌ها و به دام انداختن رسوبات معلق که آب‌ها را ابری می‌کنند، کمک کنند، که می‌تواند گیاهان و حیوانات آبزی را از بین ببرد .

از آنجا که تالاب ها اغلب در مناطق کم ارتفاع از چشم انداز هستند، می توانند آب های سطحی را ذخیره کرده و به آرامی آزاد کنند.

تالاب ها می توانند برای کاهش اثرات سیلاب بسیار مهم باشند. در برخی نقاط، آب ورودی به تالاب‌ها می‌تواند سفره‌های آب زیرزمینی را که برای آبیاری و آب آشامیدنی مهم هستند، تغذیه کند.

تالاب ها همچنین به عنوان مخزن کربن مهم عمل می کنند . همانطور که گیاهان تالاب رشد می کنند، دی اکسید کربن را از جو حذف می کنند. آنها می میرند، به ته تالاب فرو می روند و بسیار آهسته تجزیه می شوند.

با گذشت زمان، کربن موجود در آنها در خاک های مرطوب تجمع می یابد، جایی که می توان آن را برای صدها سال ذخیره کرد. حفظ و احیای تالاب ها یک استراتژی مهم برای تنظیم گازهای گلخانه ای و کاهش اثرات تغییرات آب و هوایی است.

علیرغم خدمات ارزشمند بسیاری که ارائه می دهند، تالاب ها به طور مداوم با زهکشی یا پرکردن آنها، عمدتاً برای کشاورزی و توسعه، نابود می شوند.

از سال ۱۹۷۰، سیاره زمین ۳۵ درصد از تالاب های خود را از دست داده است ، این سرعت سه برابر سریعتر از دست رفتن جنگل ها است.

تخریب تالاب ها منجر به از بین رفتن بسیاری از موجودات متکی بر زیستگاه تالاب ها شده است که شامل پرندگان، دوزیستان، ماهی ها، پستانداران و بسیاری از حشرات می شود. به عنوان مثال، بسیاری از گونه‌های سنجاقک در سراسر جهان رو به کاهش هستند،زیرا تالاب ها محلی مطمئنی برای زاد و لد این سنجاقک ها به شمار می رود.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۱/۰۷/۱۳-۰۲:۱۷:۵۲/ خبر ۳۴۷۰/کدخبر ۱۶۷۷۸/چ