دانستی ها

مورچه ها چگونه روی دیوار حرکت می کنند؟

الگوی راه رفتن مورچه ها در بین حشرات شش پا،منحصر به فرد است.

مهاباد/بالویز/زیست شناسان به این نتیجه رسیده اند که دستگیره چسبناک،سیخ دار و ضد جاذبه پاها به آنها در بالارفتن از دیوار کمک می کند.

به گزارش سرویس آموزشی،علمی پایگاه خبری بالویز؛مورچه های کارگر،همگی ماده هستند،ابزار چشمگیری از پنجه ها،خارها، موها و پدهای چسبنده روی پاهای خود دارند که به آنها امکان می دهد تقریباً در هر سطحی بالا روند.

برای درک بهتر،پاهای مورچه همانند دست انسان است، دست هر انسانی دارای یک بخش پهن،کف دست،چهار انگشت و یک شست،هر انگشت سه قسمت دارد، در حالی که انگشت شست هر انسانی فقط دو بخش دارد.

انسان ها دو دست دارند،مورچه ها شش پا دارند. پاهای مورچه شبیه دستان انسان هستند،اما پیچیده‌تر،با مجموعه‌ای از قسمت‌های عجیب و غریب که آن‌ها را تقویت می‌کنند.

پاهای مورچه دارای پنج قسمت مفصلی است که قسمت انتهایی آن دارای یک جفت پنجه است. چنگال ها شبیه به یک گربه است و می توانند بی نظمی ها را روی دیوارها چنگ بزنند.

هر قسمت دارای خارها و موهای ضخیم و نازک است که با چسبیدن به حفره های میکروسکوپی روی سطوح بافت مانند پوست، کشش بیشتری را ایجاد می کند.

پنجه ها و خارها موجب محافظت از پای مورچه ها در برابر سنگفرش های داغ و اجسام تیزمی کنند، همانطور که پاهای شما توسط کفش محافظت می شود.

اما مشخصه ای که واقعاً دست انسان را از پای مورچه جدا می کند پدهای چسبناک بادی است که آرولیا نامیده می شود.

آرولیا بین پنجه ها در نوک هر پای مورچه قرار دارد،این پدهای بالون مانند به مورچه ها اجازه می دهد تا از گرانش سرپیچی کنند و روی سقف ها یا سطوح فوق العاده سخت مانند شیشه حرکت کنند.

هنگامی که یک مورچه از دیوار یا سقف عبور می کند، جاذبه باعث می شود که پنجه هایش به طور گسترده تاب بخورند و به عقب بروند. در عین حال، ماهیچه های ساق پایش مایعات را به داخل پدهای انتهایی پا پمپ می کنند و باعث باد شدن آنها می شوند.

این مایع بدن همولنف نامیده می شود که مایع چسبنده ای شبیه خون ما است که در سراسر بدن مورچه در گردش است.

پس از اینکه همولنف پد را پمپاژ کرد، مقداری از آن به بیرون از پد نشت می کند، به این ترتیب مورچه ها می توانند به دیوار یا سقف بچسبند.

اما وقتی مورچه پای خود را برمی دارد، ماهیچه های پایش منقبض می شوند و بیشتر مایع را به داخل پد پمپاژ می کند و سپس پا را بالا می برند.

به این ترتیب خون مورچه بارها و بارها مورد استفاده مجدد قرار می گیرد،از پا به داخل پد پمپ می شود، سپس به سمت بالا مکیده می شود،بنابراین هیچ یک از آنها باقی نمی ماند.

مورچه ها مانند پرها هستند، بنابراین شش پد چسبنده برای نگه داشتن آنها در برابر کشش گرانش روی هر سطحی کافی است.

در واقع،مورچه ها در خانه در اتاقک های زیرزمینی خود از پدهای چسبناک خود برای خوابیدن روی سقف استفاده می کنند. با خوابیدن روی سقف، مورچه ها از تردد ساعات شلوغی مورچه های دیگر در طبقات اتاق جلوگیری می کنند.

هنگامی که راه می روید،پای چپ و راست شما به طور متناوب به هم می خورند تا یکی روی زمین باشد و دیگری در هوا و به سمت جلو حرکت کند.

مورچه ها به طور متناوب پاهای خود را تغییر می دهند و هر بار سه پا روی سطح و سه پا در هوا هستند.

الگوی راه رفتن مورچه ها در بین حشرات شش پا،منحصر به فرد است.

در مورچه ها،پای چپ جلو و عقب با پای راست میانی روی زمین است، در حالی که پای راست جلو و عقب و پای چپ میانی در هوا است،سپس آنها سوئیچ می کنند.

دفعه بعد که مورچه ای را در حال خزیدن از دیوار دیدید، با دقت نگاه کنید و ممکن است شاهد برخی از این ویژگی های جذاب در محل کار باشید.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۱/۰۶/۲۵-۰۷:۱۰:۲۵/خبر۳۴۵۰/کدخبر۱۶۶۶۹/ج