فرهنگی هنری/ سینما

فعالیت ۴ سالن سینما در آذربایجان غربی

آذربایجان غربی از نظر داشتن سالن سینما در رتبه های برتر کشور قراردارد.

مهاباد/بالویز/مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی گفت:در استان آذربایجان غربیدر حال حاضر ۴ سالن سینما فعال هستند که در آنها فیلم اکران می شود.

به گزارش سرویس فرهنگی و هنری،پایگاه خبری بالویز”علیرضا نوروزی” با اعلام این خبر اظهارداشت: آذربایجان غربی از نظر داشتن سالن سینما در رتبه های برتر کشور قراردارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی افزود:از مجموع ۴ سالن فعال ۳ سالن تحت مدیریت حوزه هنری و ۱ سالن توسط بخش خصوص اداره می شود.

“نوروزی ” با بیان اینکه سایر سینماهای استان در شهرستان‌ها به دلیل،نداشتن توجیه اقتصادی و نیز فرسوده بودن غیرفعال هستند،عنوان کرد:برای فعال سازی آنها نیازمند حمایت‌های مالی  است.

وی همچنین بیان کرد:متاسفانه شیوع کرونا در دو سال اخیر از رونق و استقبال مردم نسبت به سینماها کاست.

“علیرضا نوروزی” اضافه کرد: تلاش ما بر این است که علاوه بر باز بودن درب های سینما،تعداد صندلی های سینمای استان را افزایش دهیم.

به گزارش سایت خبری بالویز؛تاریخ نمایش اولین فیلم در سینماهای آذربایجان‌غربی به سال ۱۳۱۰ بر می‌گردد یعنی زمانی که سینما «ایران» در خوی با ۳۱۵ صندلی به عنوان اولین سینمای استان فعالیت خود را آغاز کرد.

به طوری که سینما آزادی ارومیه در سال ۱۳۴۰ با نام تخت جمشید، سینما انقلاب در سال ۱۳۴۲ و سینما ایران ارومیه در سال ۱۳۴۴ به بهره برداری رسیدند.

فرسوده بودن امکانات،عدم تجهیزات سینماها و استاندارد نبودن سالن‌های نمایش و نمایش نیافتن فیلم‌هایی در سطح بالا و مطابق با فرهنگ و تاریخ در کنار توسعه و ترویج وسایل ارتباطی نوین از جمله سی دی، ماهواره، اینترنت،فن‌آوری‌های بصری و صوتی و توسعه شبکه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای از مهمترین دلایل رکود سینما را می توان در این استان نام برد.

نکته قابل تأمل اینکه به طور متوسط قدمت تمام سینماهای استان به بالای ۶۰ سال می‌رسد که نشان دهنده فرسوده و غیرقابل استفاده بودن آنهاست.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۱/۰۶/۱۳-۰۲:۵۸:۴۸/ خبر۳۴۳۳/کدخبر ۱۶۵۴۵/ی