تحلیل،زیست محیطی

سیل ناگهانی چیست؟

سیل‌های ناگهانی اغلب مردم را غافلگیر می‌کنند.

مهاباد/بالویز/سیل ناگهانی نوع خاصی از سیل است که در یک بازه زمانی کوتاه پس از یک رویداد بارندگی رخ می دهد.

به گزارش سرویس تحلیل ،پایگاه خبری بالویز؛اغلب جاری شدن سیل زیر شش ساعت در مناطق نزدیک رودخانه ها یا دریاچه ها و همچنین در مکان هایی که هیچ گونه آب در نزدیکی وجود ندارد رخ دهد.

اغلب سیل‌های ناگهانی در مناطق روستایی و شهری اتفاق می‌افتد.

زمانی که در یک منطقه میزان بارندگی بیشتر از میزان جذب زمین باشد، یا در مناطقی با سطوح غیرقابل نفوذ زیاد مانند بتن و آسفالت که مانع از جذب نزولات جوی زمین می شود، آب بارندگی مکانی برای جذب و خروج ندارد و می تواند به سرعت موجب جمع شدن آب و تبدیل به سیلاب شود؛مکان های کمی برای رفتن دارد و می تواند خیلی سریع بالا بیاید.

اگر منطقه ای بارندگی داشته باشد، خاک ممکن است تا حد ظرفیت اشباع شده و قادر به جذب آب بیشتر نباشد.

سیل همچنین می تواند پس از خشکسالی رخ دهد، زمانی که خاک برای جذب نزولات جوی خیلی خشک و سفت شده باشد.

سیلاب‌های ناگهانی در مناظر بیابانی پس از بارندگی‌های شدید و در مناطقی با عمق کم خاک بالای بستر جامد که توانایی خاک برای جذب باران را محدود می‌کند، رایج است.

از آنجایی که آب به سمت پایین حرکت می کند،شدت سیل به طرف پایین تره شدیدتر می شود.

با توجه به اینکه در مناطق شهری، اغلب خیابان ها، پارکینگ ها و زیرزمین ها در مناطق کم ارتفاع هستند سیل در سطح مسطح موجب ضرر و زیان می شود اما در مناطق روستایی با زمین های شیب دار، سیل ناگهانی می تواند نهرها و رودخانه ها را به سیلاب های مواج تبدیل کند.

سیل‌های ناگهانی اغلب مردم را غافلگیر می‌کنند. این رویدادها می توانند اتومبیل ها را شسته و حتی ساختمان ها را از پای در آورد.

بهترین راه برای ایمن ماندن در یک سیل ناگهانی این است که از خطر آگاه باشید و آماده پاسخگویی باشید.

مناطق کم ارتفاع همیشه در معرض خطر سیل هستند، این بارش ها چه به کندی یا سریع اتفاق بیفتد و چه در یک محیط شهری یا روستایی باشد.

اگر در فضای باز هستید و با نقاط سیل‌آلود مانند جاده‌های پوشیده از آب مواجه می‌شوید،صبر کنید تا آب کاهش یابد یا به عقب برگردید و یا مسیر بهتری را پیدا کنید. سعی نکنید از آن عبور کنید.

سیل می تواند بسیار سریع تر و قوی تر از آنچه به نظر می رسد خطرناک تر باشد.

بسیاری از شهرها نیز از سیستم‌های زیرساخت سبز مانند باغ‌های بارانی، بام‌های سبز و روسازی‌های نفوذپذیر برای کاهش سیلاب استفاده می‌کنند. احیای تالاب ها در کنار رودخانه ها و نهرها به کاهش سیل نیز کمک می کند.

با تغییرات آب و هوایی، انتظار می رود که برنامه ریزان و مهندسان در آینده در نحوه طراحی و مدیریت زیرساخت ها شهری تجدید نظر کنند.

اما کارشناسان معتقدند پیش‌بینی اینکه طوفان‌های آینده چقدر  شدید خواهند بود دشوار است. 

مهاباد/بالویز/۱۴۰۱/۰۶/۰۵-۰۶:۱۵:۲۵/ خبر ۳۴۲۳/کدخبر ۱۶۴۹۳/ش

رحیم بایزیدی
تازه ترین نوشته های رحیم بایزیدی (دیدن همه)