علمی،آموزشی

چرا حیوانات دم دارند؟

دانشمندان بر این باورند که دم (انسان ها) حدود 20 میلیون سال پیش از اجداد ما ناپدید شدند .

مهاباد/بالویز/دانشمندان فسیل هایی را از جانوران با دم  پیدا کرده اند که قدمت آن به صدها میلیون سال پیش می رسد.

به گزارش سرویس علمی،پایگاه خبری بالویز؛در آن زمان ماهی های اولیه از دم پنکه مانند خود به عنوان باله برای شنا در اقیانوس ها و فرار از شکارچیان استفاده می کردند.

با تکامل این ماهی ها ،موجوداتی که در خشکی زندگی می کردند، دم آنها نیز شروع به تغییر کرد.

دم چه خزندگان،حشرات، پرندگان و پستانداران  اهداف بسیار متنوعی دارد. حیوانات مدرن از دم خود برای همه چیز از تعادل گرفته تا برقراری ارتباط و یافتن جفت خود استفاده می کنند.

کمک به تعادل و حرکت

دانشمندان بر این باورند که دایناسورها، از جمله تیرانوسوروس رکس، هنگام راه رفتن روی دو پا، دم خود را به پهلو به پهلو می چرخاندند تا سر و بدن سنگین خود را متعادل کنند.

این حرکت به آنها اجازه می داد تا آنقدر سریع بدوند تا طعمه خود را شکار کنند.

به طور مشابه، کانگوروهای امروزی هنگام جهش در زمین های باز از دم خود برای تعادل استفاده می کنند.

اما آنها فقط از آن به عنوان تعادلی برای وزن خود استفاده نمی کنند – دم کانگورو همچنین به عنوان یک پای سوم قدرتمند عمل می کند که می تواند به حرکت آنها در هوا کمک کند.

گربه‌ها و سایر حیواناتی که بالا می‌روند اغلب دم‌های پرپشت یا بلندی دارند که به تعادل آنها کمک می‌کند، مانند طناب‌بازی که یک تیرک بلند را در دست دارد.

میمون ها از دم بلند خود در میان شاخه های درختان جنگل برای حفظ تعادل استفاده می کنند.

بسیاری از آنها دارای دم های پیشگیر یا چنگال هستند که مانند دست عمل می کند و به آنها اجازه می دهد تا روی اندام درختان خود را نگه دارند.

این دم ها آنقدر قوی هستند که حتی می توانند حیوان را در حالی که میوه و برگ می خورد بالا نگه دارند.

مکانیزم دفاعی

با رشد تکامل دم حیوانات برای بعضی از آنها به سلاح تبدیل شد.

به عنوان مثال، ماهی های نیش دار دارای علامت تجاری دم نیش هستند که می توانند در هنگام حمله شکارچی به آنها به عنوان دفاع ازآن استفاده کنند.

مارهای زنگی سمی در دم خود دارای دکمه هایی از پوست خشک شده هستند که با تکان دادن آن یک راکت ایجاد می کند.

هر حیوانی که ممکن است مار زنگی را تهدید کند هشدار می دهد که آماده ضربه زدن است.

بسیاری از حشرات نیز دارای دم هستند، اما آنها جدا از سایر حیوانات دارای ستون فقرات مانند ماهی و پستانداران تکامل یافته اند.

بیشتر حشرات دم دار از دم خود برای تخم گذاری یا نیش زدن و فلج کردن میزبان یا طعمه استفاده می کنند.

در برخی از حیوانات، مانند زنبورها، دم آنها می تواند هر دو را انجام دهد ، زیرا زنبورهای انگلی خاص( تخم های خود) را در داخل میزبان می گذارند.

حیوانات چرنده مانند گاومیش کوهان دار آمریکای شمالی و وحشی و زرافه در آفریقا، دم هایی با دسته هایی از موهای بلند دارند که می توان آنها را به عنوان یک همزن تکان داد تا پشه ها و سایر حشرات را که ممکن است آنها را آزار می دهد، از بین ببرد. گاوها و اسب های اهلی نیز چنین دمی دارند.

یک کمک ارتباطی

پرندگان از دم پردار خود هم برای حفظ تعادل در هنگام نشستن روی اندام درخت و هم برای هدایت و کاهش کشش هنگام پرواز استفاده می کنند.

برخی از پرندگان نیز از دم خود به عنوان نمایش جفت گیری استفاده می کنند.

این نمایش بصری در گونه هایی مانند بوقلمون ها و طاووس ها بسیار قابل توجه است : بوقلمون ها و طاووس های نر پرهای رنگارنگ دم خود را برای جذب جفت های ماده باز می کنند.

حیواناتی که به صورت گروهی یا دسته جمعی زندگی می کنند (گرگ ها) از موقعیت های مختلف دم برای نشان دادن رتبه خود استفاده می کنند.

سگ‌هایی که از نسل گرگ‌ها هستند، از دم خود برای ارتباط استفاده می‌کنند . احتمالاً سگ ها را دیده اید که وقتی هیجان زده هستند دم خود را تکان می دهند .

دانشمندان بر این باورند که دم (انسان ها) حدود ۲۰ میلیون سال پیش از اجداد ما ناپدید شدند . هنگامی که آنها شروع به راه رفتن کردند و به تکامل رسیدند دیگر نیازی به دم برای کمک به تعادل نداشتند.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۱/۰۶/۰۴-۱۰:۰۵:۱۲/ خبر ۳۴۲۲/کدخبر ۱۶۴۹۰/ج