به قلم مدیر مسئول

روز خبر نگار و فضای رسانه

هر خبری که توسط خبرنگار تنظیم می‌شود، باید دارای ویژگی‌هایی باشد تا توجه مخاطبان را به خود جلب کند.

مهاباد/بالویز/ اگر مولانا جان انسانی را چیزی جز خبر نمی داند و حقیقت جان را خبر می شمارد.

به گزارش سرویس تحلیل،پایگاه خبر بالویز؛خبرنگاران بخشندگان جان حقیقی به انسان ها هستند و روز خبرنگار روز انسان و روز جان است.

علی رغم تمامی مصونیت ها اکثریت خبرنگاران در سالهای بعد از انقلاب همچنان سنگر سازان بی سنگر بوده اند ، که برای پوشش حقیقت بالاترین سرمایه خود را تقدیم کردند ، روزشان مبارک باد.

خبرنگاران با حضور در محل وقوع و با استفاده از هنر خود رویدادها، اخبار مختلف را به گوش و چشم مردم می‌رسانند.

البته نباید فراموش کرد که استفاده از ویژگی‌های متناسب با این حرفه توسط خبرنگاران، آنها را در این راه به موفقیت می‌رساند.

در سال ۱۹۷۸ توسط سازمان یونسکو اعلامیه‌ای درباره نقش رسانه‌های جمعی در تقویت و ایجاد صلح جهانی و تفاهم بین‌المللی به تصویب رسید.

در این اعلامیه در مورد لزوم تربیت اخلاقی و اجتماعی خبرنگاران مطالبی ارائه شد.

این اعلامیه بیان کرده است که خبرنگاران باید تلاش و کوشش خود را به کار گیرند تا اخباری که به مردم انتقال می‌دهند، صحیح و دقیق و معتبر باشد و از تحریف اخبار بپرهیزند.

هر خبری که توسط خبرنگار تنظیم می‌شود، باید دارای ویژگی‌هایی باشد تا توجه مخاطبان را به خود جلب کند.

خبری خوب است که درست، روشن و جامع باشد،اگر زمانی خبر به صورت صادقانه منتقل نشود، مردم کم کم به خبررسان شک می‌کنند و دیگر اخبار را از طریق او پیگیری نمی‌کنند.

خبری کامل است که به پرسش‌هایی که برای بینندگان، شنوندگان و خوانندگان خبر به وجود می‌آید، بتواند پاسخ مناسبی بدهد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک خبرنگار، داشتن عشق، علاقه و ذوق برای فعالیت در این حرفه است.

علاوه بر این خبرنگار باید از حوصله زیاد و نگاه دقیق و موشکافانه ای برخوردار باشد،او نباید احساسات خود را در نوشتن اخبار دخالت دهد و بهتر است اخبار را دقیقاً مانند چیزی که اتفاق افتاده است، انتقال دهد.

خبرنگار باید همیشه گوش به زنگ باشد و به مانند یک شکارچی ماهر، بهترین و داغ ترین خبرها را شکار کند.

در کنار حس کنجکاوی که جز جدایی ناپذیر وجود او هست، میتوان به ذوق و استعداد، سرعت و حق طلبی اشاره کرد.

اما آنچه دارای اهمیت و ارزش است گرامیداشت این روز و تقدیر از افرادی که در این عرصه تلاش می کنند نیست،بلکه تعامل و ارتباط دوسویه بین خبرنگاران و ارگانها،سازمانها،سمن ها است.

ارتباط و استفاده از خبرنگاران در راستای انتقال عملکردها و همچنین فعالیت ها علاوه بر تولید خبر و انجام رسالت خبری توسط خبرنگاران می تواند مردم را نسبت به عملکرد و بازتاب فعالیت ها آگاه سازد.

با توجه به وجود عملکرد فضای خبری در عصر جدید و داشتن شبکه های اجتماعی و همچنین خبر پراکنی در این شبکه ها ،متاسفانه وجود خبر واقعی و شایعه مردم را در دو راهی قرار داده که تشخیص واقعیت از غیر واقعی بودن خبرموجب سردرگمی بین تولید کنندگان خبر و مردم شده است.

و همچنین دسترسی مردم به فضای آزاد رسانه ای (شبکه های اجتماعی) قوانین نظارت را دچار چالش کرده است و موجب شده است که رسانه هایی که دارای مجوز و تابع قوانیین کشور هستند در جامعه کم رنگتر در معرض دید مردم باشند.

خلق فضای وهم آلود در جریان تولید خبر علاوه بر ایجاد یاس و نامیدی در جامعه می تواند خوراک خوبی برای افرادی و رسانه هایی باشد که می خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند و این رسالت خبرنگاران است که قلم خبر خود را به طرف نوشته های امیدوارانه برده و نشاط اجتماعی را در قالب خبر برای مخاطبان خود به ارمغان هدیه برند.

با اینکه جریان فکری و خبری هر خبرنگار جدا و دارای مسیر متفاوت است اما هدف همه خبرنگاران تولید محتوا ،آگاه سازی و اطلاع رسانی است،راهی که هر روز خبر نگار باقلم و دوربین خود ثبت میکند و می نویسد.

به قلم مدیر مسئول:رحیم بایزیدی

مهاباد/۱۴۰۱/۰۵/۱۷-۰۸:۵۵:۴۵/ خبر۳۳۹۹/کدخبر۱۶۳۸۷/د