معاون میراث ‌فرهنگی،آذربایجان غربی

آجرهای ۲۸۰۰ ساله قلایچی بوکان در موزه ارومیه به نمایش گذاشته شد

تپه قلایچی مربوط به عصر آهن است که در شهرستان بوکان و در روستای قلایچی واقع شده است.

مهاباد/بالویز/ معاون میراث ‌فرهنگی، اداره‌کل میراث ‌فرهنگی،گردشگری وصنایع‌ دستی آذربایجانغربی گفت: ۴۹ قطعه آجر لعابدار۲۸۰۰ ساله قلایچی بوکان در موزه باستانشناسی ارومیه در معرض دید عموم قرار گرفت.

به گزارش سرویس فرهنگی و هنری،پایگاه خبری بالویز”داوود فرازی” افزود: این آجرها به مدت یک ماه در موزه باستانشناسی ارومیه به نمایش گذاشته می ‌شود و علاقمندان می‌توانند هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ عصر از این آثار بازدید کنند.

“فرازی” تصریح کرد: آجرهای لعابدار قلایچی پس از تلاشهای انجام گرفته دو سال پیش از کشور سوئیس به ایران بازگردانده شد.

وی گفت: نوروز امسال نمایشگاه آجرهای قلایچی در موزه ملی ایران برپا شده بود و در تیر ماه این آجرها به مکان کشف آنها در شهرستان بوکان منتقل شد و به مدت یک ماه در موزه مفاخر این شهرستان در معرض دید عموم قرار گرفت بود و روز گذشته به ارومیه منتقل شد.

معاون میراث ‌فرهنگی، اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجانغربی افزود: تپه قلایچی بوکان دارای یک لایه فرهنگی مربوط به مانایی ‌هاست و تاکنون چندین ساختمان از این دوره مورد مطالعات باستانشناسی قرار گرفته که ساختمان اول در مرکز تپه واقع شده و دارای اتاقهای متعدد بوده که در کف و دیوار نقاشیهای گیاهی، هندسی و انسانی داشته است.

تپه قلایچی مربوط به عصر آهن است که در شهرستان بوکان و در روستای قلایچی واقع شده و در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۳۸۲۳ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و تاکنون حدود ۴۰۰ آجر لعابدار در این منطقه کشف شده است./ ایرنا

مهاباد/بالویز/۱۴۰۱/۰۵/۰۶-۰۷:۰۵:۵۸/خبر۳۳۸۶/کدخبر۱۶۳۳۳/پ

رحیم بایزیدی
تازه ترین نوشته های رحیم بایزیدی (دیدن همه)