اجتماعی،سلامت

وبا چیست ،چگونه از انتقال آن پیشگیری کنیم

وبا در طول تاریخ هفت بار همه‌گیری جهانی گسترده داشته‌است.

مهاباد/ بالویز/ وبا یک بیماری حاد اسهالی است که توسط میکروبي به نام ويبريوکلرا انجام مي شود.

به گزارش سرویس سلامت،پایگاه خبری بالویز” ميکروب این بیماری از طريق خوردن آب آلوده پس از عبور از معده در روده تكثير پيدا كرده و موجب ترشح سم (توكسين) و افزايش دفع آب و املاح از ديواره روده مي شود كه با علامت اسهال همراه است،بنابراين ميكروب از طريق مدفوع انسان در محيط پخش مي شود و آب و غذا را آلوده مي كند.

مهم‌ترین راه انتقال وبا، سبزی‌های آلوده‌است. سبزی‌هایی که در هنگام کاشته شدن با کود انسانی تغذیه می‌شوند دارای بیشترین آلودگی هستند. وبا در طول تاریخ هفت بار همه‌گیری جهانی گسترده داشته‌است.

این باکتری در میوه‌ها، سبزیجات خام، آب‌های ساکن (راکد)، محصولات دریایی و غذاهای آلوده وجود دارد. در دورهٔ این بیماری از مصرف لبنیات غیر پاستوریزه باید خودداری کرد.

به گفته سازمان بهداشت جهانی سالیانه حدود چهار میلیون نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند که تقریباً ۱۴۳ هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند که بسیاری از مبتلایان علائم خفیفی داشته که اگر درمان نشود، می‌تواند در عرض چند ساعت جان مبتلا را بگیرد.

روبرت کخ، دانشمند آلمانی، کاشف بیماری وبا است،یماری وبا نخستین بار به شکل علمی توسط پزشک پرتغالی، گارسیا ده اورتا (Garcia de Orta) در هندوستان در سال ۱۵۶۳ توصیف شد.

جان اسنو پزشک مخصوص ملکه انگلستان، ارتباط میان وبا و آشامیدن آب را در سال ۱۸۵۴ کشف کرد،روبرت کخ، پزشک آلمانی، برای اولین بار در سال ۱۸۸۳ باکتری وبا را جداسازی و شناسایی کرد.

این باکتری، سی سال پیش از آن، به‌دست کالبدشناس ایتالیایی، فیلیپو پاچینی (Filippo Pacini)، جدا و شناسایی شده بود، ولی نتایج کارهای او ناشناخته بود. جان اسنو و روبرت کخ نتیجهٔ آزمایش‌های پیشین پاچینی را نمی‌دانستند و برای این کشف سرشناس شدند.

آغاز ناگهانی اسهال رقیق شدید و بدون درد و تب از نشانه‌های بیماری وبا است. اسهال وبایی به اسهال آب برنجی معروف است و فرد بیمار گاه روزانه بیش از ۳۰لیتر آب دفع می‌کند که این مقدار دفع آب باعث اسیدوز و نهایتاً می‌تواند منجر به مرگ فرد شود.

کمتر از ۵٪ بیماران وبایی تب دارند. گاهی در آغاز بیماری استفراغ دیده می‌شود. بیمار احساس تشنگی دارد و بی‌قرار است، از درد پشت ساق پا شاکی است، زبان خشک، چشم‌ها گودرفته و نبض ناتوان است.

نشانه‌های بیماری:تشنگی زیاد،استفراغ بدون حالت تهوع،اسهال آبکی و پرفشار و بدون دل‌درد که بیمار نتواند آن را کنترل کند،گرفتن ماهیچه‌های پشت ساق پا،کم شدن ادرار،ادرار با رنگ زرد.

البته باید توجه داشته باشید که هر کدام از این موارد بالا به تنهایی نشان‌گر وبا نیستند و یک فرد ممکن است همه نشانه‌های بالا را نداشته باشد. مدت زمان بروز بیماری از ۲ تا ۵ روز متغیر است.

برای پیشگیری چه باید کرد؟

جوشاندن یک دقیقه ای آبی که از سلامتش اطمینان نداريد.

شستشوی دست با آب و صابون قبل از غذا و بعد از اجابت مزاج.

خودداری از خرید هرگونه مواد غذایی و خوراکی از دست فروشان.

ضدعفونی کردن سبزیجات و میوه جات 

درصورت بروز علایم و نشانه های بیماری از جمله اسهال حاد آبکی بدون انجام خوددرماني به سرعت به مراکز بهداشتي درماني مراجعه کنيد.

قبل از مراجعه چنانچه بیمار قادر به نوشیدن است مایعات کافی از جمله ORS به بیمار بدهید.

برای تهیه محلول خوراکی ORS یک بسته از آن را در یک لیتر آب جوشیده سرد شده حل کنید و به تدريج به بيمار بدهيد.

با رعایت نکات ساده بهداشتی، بیماری وبا به آسانی قابل پيشگيري است.

منبع:معاونت بهداشت ،سایت های اینترنتی

مهاباد/بالویز/۱۴۰۱/۰۴/۰۹-۰۷:۰۰:۰۰/خبر ۳۳۵۵/کدخبر ۱۶۲۰۵/پ

 

رحیم بایزیدی
تازه ترین نوشته های رحیم بایزیدی (دیدن همه)