فرهنگی

پنجمین جشنواره ملی گیلاس در اشنویه برگزار شد

این شهرستان بزرگترین تولید کننده گیلاس آذربایجان‌غربی نیست و گیلاس بعد از سیب درختی، دومین محصول باغی اشنویه است

مهاباد/بالویز/پنجمین جشنواره کشوری گیلاس پس از ۲ سال وقفه، روز جمعه در اشنویه پایتخت گیلاس کشور برگزار شد.

به گزارش سرویس فرهنگی و هنری،پایگاه خبری بالویز”فرمانداراشنویه در این مراسم اظهار داشت:این شهرستان با بیش از ۸۰۰ هکتار باغ گیلاس، ظرفیت بی‌نظیری برای توسعه صنعت گردشگری و اشتغالزایی منطقه دارد.

فرماندار اشنویه با بیان اینکه تاکنون چهار دوره جشنواره گیلاس در اشنویه برگزار شد که با استقبال چشمگیر گردشگران همراه بود، اضافه کرد: معرفی ظرفیت و پتانسیل‌های این شهرستان در زمینه‌های مختلف، جذب سرمایه گذار و ایجاد فضای مفرح و شاد از جمله اهداف این جشنواره است.

ترابی یادآور شد: شناساندن ظرفیت‌های اشنویه به صورت عام و شناساندن محصولات باغی این منطقه از جمله گیلاس و سیب به صورت خاص از مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره است.

وی گفت: توجه به توسعه اقتصاد گردشگری و کشاورزی از اهداف مهم این جشنواره است که با دعوت از سرمایه‌گذارانی از نقاط مختلف کشور همراه خواهد بود.

ترابی با بیان اینکه محصول تولیدی این شهرستان علاوه بر مصرف در داخل استان به استان‌های دیگر نیز ارسال می‌شود، گفت: در حال حاضر ۳۵ واحد سردخانه در این شهرستان فعال است و ۱۷ واحد دیگر نیز در حال ساخت است.

این شهرستان بزرگترین تولید کننده گیلاس آذربایجان‌غربی نیست و گیلاس بعد از سیب درختی، دومین محصول باغی اشنویه است، اما به سبب ویژگی آب و هوایی و حاصلخیزی خاک، مرغوب ترین و متنوع ترین محصول گیلاس استان و کشور در این شهر به عمل می‌آید.

بطور میانگین از هر هکتار باغ بارور این شهرستان، حدود هشت تُن محصول برداشت می‌شود لذا با توجه به شرایط اقلیمی و آب‌ و هوایی مستعد کشت گیلاس است.

شفافیت رنگ، طعم و عطر مطبوع، کیفیت مطلوب گیلاس اشنویه، باعث شده تا این محصول مشتریان زیادی در داخل و خارج پیدا کند.

سطح زیر کشت این محصول به ۸۱۸ هکتار رسیده که از این میزان ۴۹۸ هکتار بارده و ۳۲۰ هکتار غیربارده است، ارقام گیلاسی که در اشنویه کشت می‌شود، شامل تکدانه‌ای مشهد، خوشه‌ای، زرد دانشکده، سفید ارومیه و نوع محلی به نام (خومالی) است که این نوع گیلاس مزه و کیفیت عالی و خواهان زیادی دارد.

اشنویه نزدیک ترین شهر آذربایجان غربی به ارومیه است که در یک منطقه کوهستانی و خوش آب و هوا قرار گرفته و با کشورهای ترکیه و عراق مرز مشترک دارد.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۱/۰۴/۰۴-۰۶:۵۵:۱۰/خبر ۳۳۴۹/کدخبر۱۶۱۸۳/ش

رحیم بایزیدی
تازه ترین نوشته های رحیم بایزیدی (دیدن همه)