به قلم مدیر مسئول

برداشت گیاهان خوراکی تهدید یا فرصت

هر نوع زیاده روی در برداشت می تواند تهدید جدی برای از بین بردن نوع و گونه این گیاهان باشد

مهاباد/بالویز/با فرا رسیدن فصل بهار و رویش طبیعت در مناطق زاگرس نشین افرادی برای تامین نیاز غذایی اقدام به برداشت بی رویه گیاهان خوراکی می کنند.

به گزارش سرویس تحلیل،پایگاه خبری بالویز؛تنوع اقلیمی و آب و هوای معتدل کوهستانی زاگرس موجب شده که این منطقه زادگاهی رویش و تنوع انواع گیاهان خوراکی و تامین کننده نیاز غذایی این مناطق در فصل بهار باشد.

دهها نوع گونه گیاهی خوراکی و شاخص که شامل کنگر، ریواس، شنگ، غازیاغه، انواع تره و پیاز کوهی مانند پیچک، لوشه،هلز،پونه،آویشن و قارچ را می توان نام برد که در این مناطق رشد می کنند.

اما این سوال مطرح می شود که آیا این موقعیت می تواند تهدیدی برای از بین بردن این نوع گونه گیاهان خوراکی باشد و یا اینکه فرصتی برای اشتغال افرادی که اقدام به برداشت گیاهان می کنند؟

قطعا” هر نوع زیاده روی در برداشت می تواند تهدید جدی برای از بین بردن نوع و گونه این گیاهان باشد به طوری که در فصل بهار روزانه شاهد انواع گونه گیاهان خوراکی هستیم که توسط افراد در میدان شهرها برای فروش برداشت و عرضه می شود.

با توجه به افزایش بی رویه برداشت این نوع گیاهان و عمر کم آنها بسیاری از این گیاهان به دلیل عدم فروش و نبود مشتری در میاین فروش پلاسیده شده و در سطل های زباله ریخته می شود و ضربه جبران ناپذیری به پیکره بذر و گونه این نوع گیاهان و منابع طبیعی زده می شود.

گیاهی همچون ریواس به دلیل اینکه برای رویش مجدد باید بذرهای آن که در بالای ساقه واقع شده است،خشک شود تا در محیط مجددا رویش کند،متاسفانه در زمان برداشت با بوته چیده شده و این نگرانی را به همراه دارد در آینده این نوع گیاه منقرض شود.

اماسودجویان برداشت این نوع گیاهان را به منزله تامین درآمد و استفاده از منابع طبیعی خدادادی اعلام می کنند و معتقدند؛که باید از این منبع طبیعی خدادادی استفاده کرد درحالی که برداشت بی رویه و غیر مجاز گیاهان دارویی منطقه اثار زیانباری بر پوشش گیاهی مراتع وارد می کند.

البته دستگاههای اجرایی می توانند با تدابیر سازنده و با توجه به حفظ منابع طبیعی با ممنوع کردن گیاهانی که در حال از بین رفتن هستند از برداشت آنها جلوگیری کرده و یا اینکه زمانی را برای برداشت این گیاهان با نظارت و کسب مجوز اقدام کنند.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۱/۰۱/۳۱-۰۶:۵۸:۳۵/خبر ۳۲۸۱/کدخبر۱۵۸۳۷/چ

رحیم بایزیدی
تازه ترین نوشته های رحیم بایزیدی (دیدن همه)