اجتماعی،سلامت

عامل های آسیب رسان به کبد

درمان زودهنگام و پیشگیری از عوامل خطر، ممکن است به کبد زمان برای بهبودی بدهد

مهاباد/بالویز/بیماری کبدی می‌تواند ارثی یا ژنتیکی باشد، این عارضه می‌تواند در اثر تجمع چربی در سلول‌های کبد به وجود آید.

به گزارش سرویس سلامت،پایگاه خبری بالویز؛با گذشت زمان، شرایطی که به کبد آسیب می‌رساند، می‌تواند منجر به زخم (سیروز) و در نهایت نارسایی کبد که یک وضعیت تهدید‌کننده زندگی است، شود اما درمان زودهنگام و پیشگیری از عوامل خطر، ممکن است به کبد زمان برای بهبودی بدهد.

قند:کبد از یک نوع قند به نام فروکتوز برای تولید چربی استفاده می‌کند. شکر تصفیه‌ شده باعث تجمع چربی در کبد خواهد شد. برخی مطالعات نشان می‌دهد که قند می‌تواند به‌اندازه الکل برای کبد مضر باشد، حتی اگر اضافه وزن نداشته باشید. این یک دلیل دیگر برای محدود کردن غذا‌های حاوی قند‌های اضافه مانند نوشابه، شیرینی و آب‌نبات است.

مکمل‌های گیاهی:حتی اگر روی آن‌ها برچسب “طبیعی” نوشته شده باشد، ممکن است برای شما مناسب نباشد. برای مثال، برخی از افراد گیاهی به نام “کاوا” را برای کاهش علائم یائسگی مصرف می‌کنند اما مطالعات نشان می‌دهد که این مکمل می‌تواند از عملکرد صحیح کبد جلوگیری کند و منجر به هپاتیت و نارسایی کبد شود. شما همیشه باید قبل از مصرف هرگونه گیاهی با پزشک خود صحبت کنید تا از بی‌خطر بودن آن‌ها مطمئن شوید.

چربی اضافی:چربی اضافی می‌تواند در سلول‌های کبد جمع و منجر به بیماری کبد چرب غیر‌الکلی (NAFLD) شود. اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید، میانسال هستید یا دیابت دارید، احتمال ابتلا به NAFLD در شما بیشتر است.

استامینوفن:اگر کمردرد، سردرد یا سرماخوردگی دارید و به دنبال مسکنی مانند استامینوفن هستید، حتما مقدار مناسب آن را مصرف کنید! مصرف بیش از حد این دارو می‌تواند به کبد آسیب برساند. دوز مصرفی و میزان مصرف استامینوفن در یک روز را بررسی کنید. بزرگسالان نباید بیش از ۴ هزار میلی‌گرم استامینوفن در روز دریافت کنند.

الکل:تقریباً همه افرادی که زیاد الکل مصرف می‌کنند، به کبد چرب مبتلا می‌شوند که اولین مرحله بیماری کبدی مرتبط با الکل است. اکثر افراد مبتلا به کبد چرب علائمی ندارند. همچنین حدود یک سوم افرادی که زیاد الکل مصرف می‌کنند، به هپاتیت الکلی مبتلا می‌شوند. شکل خفیف آن می‌تواند سال‌ها باقی بماند و منجر به آسیب بیشتر کبدی شود، مگر اینکه بیمار نوشیدن الکل را متوقف کند. از بین مصرف‌کنندگان زیاد الکل، ۱۰ تا ۲۰ درصد به سیروز کبدی مبتلا می‌شوند. این عارضه تمایل به پیشرفت دارد و قبل از تشخیص، به‌طور قابل‌توجهی به کبد آسیب می‌رساند.

مصرف بیش از حد ویتامین A:بدن شما به ویتامین A نیاز دارد و دریافت آن از گیاهانی مانند میوه‌ها و سبزیجات تازه، به‌خصوص آن‌هایی که قرمز، نارنجی و زرد هستند، خوب است. اما اگر مکمل‌هایی مصرف کنید که دارای دوز‌های بالایی از ویتامین A هستند، می‌تواند برای کبد شما مشکل ایجاد کند. قبل از مصرف ویتامین A اضافی با پزشک خود مشورت کنید، زیرا احتمالاً به آن نیاز ندارید.

منبع: دویچه وله

مهاباد/بالویز/۱۴۰۱/۰۱/۱۰/-۲۰:۰۵:۱۰// خبر ۳۲۵۹/ کد خبر ۱۵۷۵۴/چ