فراخوان دهمین جشنواره بین المللی ،دف نوای رحمت،منتشر شد

علاقه‌مندان جهت حضور در جشنواره تا پایان روز ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ فرصت دارندآثار خود را به دبیر خانه جشنواره ارسال کنند.

مهاباد/بالویز/فراخوان دهمین جشنواره بین المللی “دف نوای رحمت” در سنندج منتشر شد.

به گزارش سرویس فرهنگی و هنری،پایگاه خبری بالویز؛حوزه هنری انقلاب اسلامی کردستان با همکاری موسسه سپهر سوره هنر فراخوان دهمین جشنواره بین المللی دف نوای رحمت را با شعار «هنر، همگرایی و مهربانی» اعلام کرد.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی کردستان در نشستی خبری با تبریک ۲۷ رجب فرارسیدن عید سعید مبعث،افزود: این رویداد بزرگ هنری همزمان با اعیاد سعید قربان و غدیر ازتاریخ ۲۵ تا ۲۷ تیرماه سال آینده در سنندج، شهر جهانی موسیقی برگزار می‌شود.

“امین مرادی” در خصوص اهداف این جشنواره گفت: شناسایی، کشف و پرورش استعدا‌های جوان، توجه به موسیقی عرفانی و آئینی برگرفته از مفاهیم اسلامی، ترویج مضامین و مفاهیم رفیع اسلامی و انسانی، تلاش در راستای وحدت و همدلی بیشتر در کشور، مقابله با تهاجم فرهنگی با بهره مندی از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری، خلق و تولید آثار هنری فاخر و نمونه برای ابلاغ تعالیم اسلامی در کنار تلاش در راستای جلوگیری از فراموشی ساز‌های محلی و بومی و توجه به موسیقی حماسی برای انتقال مفاهیم از جمله اهداف این جشنواره است.

وی ادامه داد:در این دوره علاوه بر بخش‌های بین الملل، سراسری و جنبی، بخش ویژه که به مضامین حماسی اختصاص دارد نیز برگزار می‌شود.

رئیس حوزه هنری استان کردستان افزود:در بخش سراسری هم علاوه بر رقابت در بخش‌های گروه نوازی،تک نوازی و مولودی خوانی بخش دو نوازی به منظور ایجاد زمینه و فرصت برای ساز‌های بومی شامل،نی، شمشال،دیوان،بالابان و تنبور در کنار دف فراهم شده است که هنرمندان برای شرکت در این بخش می‌توانند نمونه دو نوازی دف و یکی از ساز‌های ملودیک ذکر شده را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

“مرادی” اضافه کرد:در بخش ویژه که در این دوره به عنوان یکی از بخش‌های رقابتی به جشنواره افزوده شده است گروه‌ها می‌توانند با استفاده از شعر‌های حماسی و ملی آثاری را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

وی گفت: آثاری با محور حماسه‌خوانی و موضوعات مرتبط با انقلاب اسلامی با تاکید بر حماسه‌های دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، شهادت و حماسه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و روایت حماسه‌های صورت گرفته در طول دوران انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مدافعان حرم در اولویت پذیرش در جشنواره قرار دارند.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی کردستان با اشاره به اینکه دبیرخانه جشنواره می‌تواند در بخش اجرای حماسی اشعاری را در این قالب با زبان‌های کردی و فارسی در اختیار گروه‌های علاقه‌مند قرار دهد، افزود: همچنین در بخش بین الملل این دوره از جشنواره دف نوای رحمت به صورت غیر رقابتی و بر اساس میزان درخواست گروه‌های مختلف از کشور‌های منطقه برگزار می‌شود.

“مرادی” با اشاره به بخش جنبی جشنواره،گفت:همانند دوره‌های قبلی در جریان اختتامیه این دوره از جشنواره نیز یکی از چهره‌های برتر و برجسته موسیقی کردستان تقدیر می‌شود.

وی افزود:اجرای گروه‌های موسیقی منتخب اقوام کشور،برگزاری کارگاه‌های آموزشی با حضور اساتید برجسته کشوری و بین المللی،تقدیر از کتاب‌های آموزشی دف نوازی با اعلام فراخوان قبلی، اعلام فراخوان تولید آثار مستند و فیلم با محوریت موسیقی عرفانی و دف نوازی و اعلام فراخوان جمع آوری آثار تحقیقی و پژوهشی با موضوع موسیقی محلی با اولویت ساز دف از موضوعاتی است که در بخش جنبی این دوره از جشنواره در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس حوزه هنری استان کردستان در خصوص زمانبندی جشنواره دهم دف نوای رحمت گفت: علاقه‌مندان جهت حضور در جشنواره تا پایان روز ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ فرصت دارند آثار خود را به دبیر خانه جشنواره ارسال کنند.

گفتنی است هرساله در این جشنواره که توسط حوزه هنری استان کردستان برگزار می‌گردد. اجتماع بزرگ دف نوازان ایران زمین و همنوازی گروهی آنان به عنوان یکی از جاذبه‌های فرهنگی مورد توجه بوده است و جمع کثیری از علاقه‌مندان از نقاط مختلف کشور و حتی توریست‌های خارجی را به سنندج کشانده است.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۰/۱۲/۱۰- ۰۹:۵۰:۲۸/ خبر ۳۲۱۶/کد خبر ۱۵۵۹۹/س

رحیم بایزیدی
تازه ترین نوشته های رحیم بایزیدی (دیدن همه)