امنیتی،اجتماعی

هشدارهای امنیتی پلیس فتا مهاباد

همراهی و هماهنگی والدین با فرزندان و نظارت بر رفتار و فعالیت سایبری آن‌ها یک ضرورت است.

مهاباد/بالویز/با توجه به افزایش روزافزون خطرات امنیتی در فضای مجازی پلیس فتا هشدارهایی در راستای حریم خصوصی کاربران، نکات امنیتی اعلام کرد.

به گزارش سرویس اجتماعی،پایگاه خبری بالویز”هشدارهای امنیتی به شرح زیر منتشر شده است.

آگهی های دروغین در سایت های درج آگهی،مهم ترین ترفندهای مجرمان سایبری به شرح زیر است:قیمت های پایین و تخفیف های ویژه،درخواست پرداخت بیعانه و پیش پرداخت است،پس به هیچ عنوان بیعانه پرداخت نکنید و هرگونه واریز وجه را به بعد ازرویئت کالا موکول کنید.

یکی دیگر از شگردهای کلاهبرداران ارسال پیامک جعلی با عنوان ابلاغ الکترونیک قضایی است؛مجرمان سایبری با جعل آدرس اینترنتی سامانه ثبت نام الکترونیک قوه‌ قضائیه و با ارسال پیامکی از کاربران فضای مجازی کلاهبرداری می کنند.

لذا شهروندان عزیز دقت نمایند:پیامک ارسالی از سوی قوه قضائیه فاقد لینک می باشد،جهت مشاهده ابلاغ‌ الکترونیک‌ قضایی نیاز به واریز وجه نمی باشد،پیامک مذکور هرگز با شماره سیم‌کارت شخصی ارسال نمی گردد،لینک eblagh.adliran.ir سایت اصلی ابلاغ‌ الکترونیک‌ قضایی می باشد.

همچنین استفاده از رمز عبور ساده عامل اصلی در هک شدن صفحات اینستاگرام می باشد که لازم است؛برای افزایش ضریب ایمنی صفحات اینستاگرامی و پیشگیری از آسیب های احتمالی،همواره از رمز عبور پیچیده که حاوی حروف کوچک و بزرگ،اعداد و علائم هست استفاده نمائید.

روش دیگر مجرمان اخطار قطع برق شگرد مجرمان سایبری است؛در این شگرد،مجرمان سایبری اقدام به ارسال پیامک‌های جعلی هشدار قطع برق به همراه لینک جعلی دریافت اپلیکیشن “برق من” می‌کنند که با ورود کاربر به لینک مذکور و با وارد کردن اطلاعات و دریافت اپلیکیشن جعلی، اطلاعات بانکی و هویتی آن‌ها به سرقت می‌رود و ممکن است به صفحات فیشینگ و برداشت غیرمجاز نیز هدایت شوند.

برخی از آسیب هایی که گوشی های هوشمند برای کودکان به دنبال خواهند داشت؛همراهی و هماهنگی والدین با فرزندان و نظارت بر رفتار و فعالیت سایبری آن‌ها یک ضرورت است.

ناآگاهی والدین و عدم نظارت و همراهی با کودکان، آنان را با آسیب های و تهدیدات ذیل مواجه می کند؛ دسترسی به محتوای نامناسب،آسیب های جسمی، ارتباط با افراد ناشناس،اعتیاد اینترنتی،پس مراقب و همراه فرزندان خود در فضای مجازی باشید.

مراقب پیامک های جعلی منتسب به سامانه ثنا باشید؛در این روش از کلاهبرداری، پیامکی با محتوا‌هایی نظیر ابلاغیه، ثبت شکایت در سامانه و… که حاوی لینک است به شهروندان ارسال شده و جهت مشاهده ابلاغیه از آنان در خواست می شود با کلیک بر روی لینک موجود مبلغی ناچیز پرداخت کنند.

لینک معرفی شده در این پیامک‌ها حاوی یک بدافزار بوده و با این شگرد مجرمانه، اطلاعات کارت بانکی متقاضیان را به سرقت برده می شود.

پس جهت پیشگیری از گرفتاری در دام اینگونه کلاهبرداری ها موارد زیر را مد نظر قرار دهید:پیامی از طرف قوه قضاییه با سر شماره شخصی ارسال نمی شود،پیامک هایی دارای لینک،جعلی و با هدف کلاهبرداری می باشند،پیامک ارسالی از طرف قوه قضائیه با سرشماره ADLIRAN می باشد.

کلاهبرداری به روش ارسال پیامک و تماس تلفنی مبنی بربرنده_شدن_در_قرعه_کشی؛شهروندان هرگز به پیامک‌ها و یا تماس‌های تلفنی با عنوان شما برنده قرعه کشی ما شده‌اید توجه نکنند و اطلاعات حساب های بانکی خود را در اختیار افراد ناشناس قرار ندهند.

همچنین در صورت برنده شدن جوایز مختلف نیازی نیست شهروندان برای دریافت جایزه خود به عابر بانک مراجعه کنند یا اطلاعات حساب بانکی خود را ارسال کنند.

کلاهبرداری از طریق تماس تلفنی؛کلاهبرداران سایبری برای برداشت غیرمجاز از حساب افراد همواره از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند که یکی از این روش‌ها برقراری تماس تلفنی با کاربران است.

در این روش کلاهبردار در پوشش برنامه‌های صدا و سیما و … با کاربر تماس تلفنی برقرار می‌کند و با بیانی مسلط، به روشی که کاربر متوجه نشود اطلاعات بانکی و رمز‌های او را دریافت و در فرصت مناسب اقدام به برداشت از حساب قربانی خود می‌کند.

بنابراین برای جلوگیری از برداشت غیرمجاز از حساب بانکی،اطلاعات حساب بانکی به خصوص رمز های خود را در اختیار افرادی که از طرق مختلف به ویژه تماس تلفنی با شما ارتباط برقرار می کنند قرار ندهید.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۰/۱۲/۰۴-۱۰:۰۸:۱۲/خبر ۳۲۰۵/ کدخبر۱۵۵۵۴/ چ