به قلم مدیر مسئول

۲۳ بهمن مهاباد روزهای فراموش نشده

شهرستان مهاباد تاکنون دارای 768 نفر شهید،972نفر جانباز و 250نفر آزاده است.

مهاباد/بالویز/ واژه جنگ در ارتباطات دوسویه انسان‌ها تعامل تازه‌ای نیست و شاید قدمت آن به قدمت حیات انسان بر روی کره زمین برمی‌گردد اما منفورترین تعامل بشری در طول تاریخ بوده‌است.

به گزارش سرویس تحلیل،پایگاه خبری بالویز،جنگ و آنچه در پیرامون آن اتفاق می‌افتد خاطرات ناخوشایندی در ذهن انسان‌ها ثبت کرده و به همین خاطر است در مقایسه با صلح این واژه در سطح جهان از طرفداران بسیار کمتری برخوردار است.

بیست و سوم بهمن سالروز بمباران مهاباد توسط ارتش بعث عراق است در چنین روزی ارتش بعث عراق همراه با هم پیمانان خود با هواپیماهای جنگی شهر مهاباد را بمباران کردند.

 آنها با ورود به حریم آسمان مهاباد و ریختن بمب بر سر مردم بی دفاع موجب شهید شدن و زخمی کردن شهروندان این شهر شدند.

در بمباران روز ۲۳ بهمن ۱۳۶۵ رژیم بعثی عراق با اعزام ۲ فروند هواپیما از نوع میگ میدان «استقلال» این شهر را بمباران کردند و بیشتر شهدا این بمباران کودکان و زنان بودند.

در این حمله هوایی ۲۸ نفر از شهدا را زنان و ۳۰ نفر را کودکان و خردسال تشکیل داده بودند، پنج نفر از شهدای این بمباران اعضای یک خانواده و مربوط به خانواده شهید «آربان»، سه شهید خانواده «عبدالله‌زاده» و هفت خانواده دیگر دارای ۲ شهید بودند.

بمباران این شهر توسط رژیم بعث عراق برای اولین بار نبود بلکه در۵ اسفند سال ۱۳۶۲ نیز بعد از اینکه ایران توانست چندین عملیات موفقیت آمیز را علیه رژیم عراق را در جبهه های  جنوب به انجام برساند رژیم صدام حسین، آتش کینه خود را بر سر مردم مهاباد ریخت و این شهر را بمباران کرده بود.

به گفته رئیس بنیاد شهید مهاباد و برابر اسناد موجود بر اثر بمباران سال ۶۲ ،مغازه ها ی سرای کریم خان که بازار اصلی شهر و یکی از محل های  اصلی بازاریان و کسبه مهاباد به شمار می آمد،و میدان منگوران ؛همچنین خیابان جام جم تخریب و با خاک یکسان شد.

بنا به گفته”رافع” مسئول امور فرهنگی بنیاد شهید شهرستان مهاباد،در این بمباران ۱۰ نفر از همشهریان مهابادی که عمدتا بازاریان و کسبه بودند به فیض شهادت نائل آمدند و ۵ نفر به درجه رفیع جانبازی رسیدند.

دشمن انتقام شکست های خود در جبهه های نبرد را از مردم بی گناه  جای جای این مرز پرگهر گرفت اما نتیجه اش تنها تقویت پایه های وحدت و مقاومت بود.

 پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون در مجموع ۷۶۸ نفر از این شهرستان در راه انقلاب اسلامی به شهادت رسیده‌اند، ۹۷۲ نفر جانباز شده‌اند و ۲۵۰ نفر نیز آزاده هستند.

متاسفانه تاکنون هیچ یادآوره و مراسم بزرگداشت ویژه‌ای برای شهدای ۲۳ بهمن و اسفند مهاباد برگزار نشده و برای گرامیداشت یاد و خاطره شهدای بمباران سال و ۶۵ مهاباد تلاش کافی صورت نگرفته است و شهیدان بهمن و اسفند ۶۵ مهاباد گمنام مانده‌اند.

هیچ خیابان، میدان و منطقه ای از شهر مهاباد به نام شهدای ۲۳ بهمن و ۵ اسفند ۶۲ مزین نشده است.

با توجه به ضرورت و گرامیداشت شهیدان و ارج نهادن به مقام شامخ شهدای شهرستان،علی الخصوص شهیدان سال های اسفند ۶۲ و بهمن ۶۵ که بی رحمانه توسط بمب های رژیم بعث زیر آوارها جان خود را از دست دادند ،می توان با اجرای برنامه های متنوع فرهنگی و ساخت تندیس و نام گذاری معابر سطح شهرستان،یاد و خاطره آنها را زنده نگه داریم .

مهاباد/بالویز/۱۴۰۰/۱۱/۲۳- ۰۶:۵۰:۱۰/ خبر ۳۱۸۵/ کد خبر ۱۵۳۷۲/ ش

 

رحیم بایزیدی
تازه ترین نوشته های رحیم بایزیدی (دیدن همه)