به قلم مدیر مسوول:

فضای مجازی دو روی سکه

پلتفرم‌های رسانه‌ای دیجیتال بستری برای تعامل هستند اما مردم اهل جدل با یکدیگرند.

مهاباد/بالویز/ظهور تکنولوژی های نوین ارتباطی در عصر حاضر به همراه تحولاتی که در فضای مجازی بوجود آمده است،بسیاری از کارکردهای اجتماعی را دچار اختلال کرده است.

به گزارش سرویس تحلیل،پایگاه خبری بالویز”بروز آسیب های نوظهور می تواند زمینه ساز نوع جدیدی از آسیب های اجتماعی و روانی باشد. به همین دلیل، برنامه ریزی برای شناسایی، پیشگیری و کاهش آسیب های نوظهور لازم و ضروری می نماید.

امروزه با ظهور این تکنولوژی جدید،در زندگی واقعی انسانها فضایی در بین انسانها باز شده است که جهان واقعی را به شکل مجازی دنبال می کنند،این جهان غیر واقعی دارای تهدیدها و فرصت هایی است که می تواند زندگی هر شخصی را به نوعی دگرگون کند .

اینترنت و فضای مجازی جای دوستان و آشنایان را گرفته و جایگزین روابط فامیلی و دوستانه شده است. افرادی که زمان زیادی در فضای مجازی طی می کنند ارزش های اجتماعی را کنار می گذارند و به فعالیت های فردی روی می آورند.

این نوع زندگی انفرادی و به دور از روابط اجتماعی می تواند افراد را وارد فضایی تک بعدی و بدور از روابط اجتماعی کند و گسل فردی به وجود آید،شاید باورش سخت باشد که بگوییم نوعی اعتیاد جدید در جامه رواج پیدا کرده است که همه فضای وجودی انسانها را به خود مشغول کرده و به عنوان یک عادت روزانه در آمده است.

گسترش فضای مجازی در حوزه رابطه فرزندان و والدین نیز تغییراتی بوجود آورده است که از جمله آن به کاهش نقش خانواده به عنوان مرجع، کاهش ارتباط والدین با فرزند، شکاف نسلی به دلیل رشد تکنولوژی، از بین رفتن حریم بین فرزندان و والدین ونیز مسائلی چون ناپایداری ازدواج ها، تغییر الگوی همسرگزینی، نداشتن مهارت هایی برای ازدواج ناتوانی والدین برای آموزش به فرزندان، افزایش روابط دختر و پسر در زمان نامزدی بدون عقد، تمایل به دریافت مهریه های سنگین، بالا رفتن سن ازدواج و … را می توان اشاره کرد.

در طول اولین دهه که استفاده از اینترنت در بین جوامع بشری رواج یافت، نظریه‌ای به شهرت رسید: هرچه افراد قادر به برقراری ارتباط بیشتر باشند، رفتاری دوستانه‌تر خواهند داشت و مسائل را بهتر درک خواهند کرد که نتیجه آن، جهانی صلح‌آمیز و هماهنگ‌تر خواهد بود.  

در سال ۲۰۲۱، این چشم‌انداز به طرز دردناکی ساده لوحانه به نظر می‌رسد. غوغاسالارانِ آنلاین که با یکدیگر در تنش هستند و شب و روز باهم درگیر می‌شوند و برخی از آن‌ها در دنیای واقعی دست به خشونت می‌زنند.

اینترنت پلی برای ارتباط انسان‌ها با یکدیگر است اما لزوماً باعث ایجاد احساسات مشترک نمی‌شود. در بدترین حالت می‌تواند به ماشینی عظیم برای تولید «آنتی‌پاتی» متقابل شباهت داشته باشد. 

فناوری حداقل تا حدی مسئول جهانی است که اختلاف نظرهای مسموم‌کننده در سرتاسر آن وجود دارد؛ دنیایی که در آن به یکدیگر اهانت می‌کنیم، بیشتر سخن می‌گوییم کمتر گوش فرا می‌دهیم.

«پل گراهام» کارآفرین سیلیکون‌ولی باور دارد، اینترنت بستری است که از نظر طراحی عاملی برای ایجاد اختلاف است. پلتفرم‌های رسانه‌ای دیجیتال بستری برای تعامل هستند اما مردم اهل جدل با یکدیگر هستند. 

بیشتر ما، در هر کجای دنیا که زندگی می‌کنیم، بیشتر به شهرها می‌آییم، با غریبه‌ها تجارت می‌کنیم و به وسیله تلفن‌های هوشمند خود با یکدیگر صحبت می‌کنیم.

کشورهای مختلف،فرهنگ ارتباطی متفاوتی دارند، اما تقریباً همه آن‌ها تحت تأثیر عوامل جهانی یعنی تجارت، شهرنشینی و فناوری قرار دارند.

سه عاملی که سنت را از میان برداشته‌اند و سلسله مراتب را گسترش و زمینه ارتباط متقابل با یکدیگر را افزایش داده‌اند. آنچه که مشخص است، انسان‌ها برای این مرحله آماده نبوده‌اند. 

اما در صفحه دیگر از این فضا افردای هستند که زندگی خود را از طریق همین فضا تعریف کرده اند و با استفاده از فضای مجازی مشغول به فعالیت اقتصادی و چرخه تولید و کالای خود را با این روش به مشتری معرفی می کنند.

پس باید بر این باور بود که فضای مجازی دو روی یک سکه هستند ، سکه ای که می تواند تامین کننده نیازهای روزمره زندگی آدمها باشد و روی دیگر آن تهدیدی برای نسل آینده و انزوای فردی گردد.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۰/۱۱/۰۵- ۰۶:۳۰:۱۰/ خبر ۳۱۴۴/ کد خبر ۱۵۱۶۲/ س

 

رحیم بایزیدی
تازه ترین نوشته های رحیم بایزیدی (دیدن همه)