به قلم مدیر مسوول:

جای تدبیر گره‌گشای سگ های بلاصاحب همچنان خالی است

برای گره گشایی این چالش نیاز به تعادل است، تعادلی که حقوق شهروندان و حیوانات را حفظ کند.

مهاباد/بالویز/ بزرگترین چالشی که شهرها علی الخصوص شهرستان مهاباد با آن روبه رو است وجود سگ های بلاصاحب در تمامی مناطق شهری است،چالشی که موجب وحشت و نگرانی برای شهروندان شده است.

به گزارش سرویس تحلیل،پایگاه خبری بالویز،شهرداری به عنوان متولی خدمات رسانی شهری امروزه علاوه بر رفع مشکلات عدیده شهری ،گریبانگیر رفع مشکل سگهای بلاصاحب در شهرستان است که در کوچه و خیابان در حال پرسه زدن و ایجاد نا امنی برای شهروندان شده است.

تعداد سگهای بلاصاحب رها شده درحال افزایش هستند و هر روزه در لابه لای زباله ها دنبال غذا و یا اینکه به صورت دسته جمعی در گوشه و کنار شهر در حال پرسه زدن هستند.

در لابه لای این چالش ما به دو دسته گروه برخورد می کنیم که با نگاه  متفاوت به مسئله ارتباط دارند،دسته ای به عنوان مدافعان حقوق حیوانات و دسته ای که موافق جمع آوری و ساماندهی و حتی از بین بردن آنها هستند اما به واقعیت باید گره این معضل باز شود.

اما برای گره گشایی این چالش نیاز به تعادل است، تعادلی که حقوق شهروندان و حیوانات را حفظ کند، ولی گاه نظام زندگی انسانی به ویژه در محیط شهری، دستخوش هجوم ناخواسته حیوانات می‌شود و ثمره آن، آشوب و پریشانی خاطر شهروندان است.

همه روزه در فضای مجازی شاهد حمله سگ های بلاصاحب به شهروندان هستیم و این موجب وحشت همه شهروندان شده است و هرکس در اولین نگاه به یک سگ بلاصاحب در داخل شهر،حس ترس و اضطراب وجود وی را فرا می گیرد که مبادا از طرف این حیوان مورد حمله واقع شود.

حامیان حیوانات معتقدند که عقیم سازی این حیوانات موجب انقراض آنها خواهد شد،عقیم سازی باید با نظر کارشناسی دامپزشک به صورت کنترل شده انجام شود و مرور زمان باعث انقراض نژاد بعضی از سگ‌ها نشود.

اما آنچه به نظر می رسد،شهرداری به تنهایی متولی جمع آوری و رفع مشکلات این حیوانات بی سرپناه در شهر نیست،با توجه به اهمیت موضوع، خیرین ،شبکه بهداشت و درمان،شبکه دامپزشکی و حتی محیط زیست ،سمن ها،انجمن حمایت از حیوانات و حتی ارگانهای دیگر باید در این مورد ورود پیدا کنند،برای رفع این معضل  اقدام عاجل صورت گیرد.

شهرداری مهاباد با احداث یک سرپناه برای سگ های بلاصاحب در جاده “پیر بله” با هزینه ۳۵۰ میلیون تومان و هزینه ماهانه ۵۰ میلیون تومان در انجام خدمت رسانی به این حیوانات تا اندازه ای اقدام اولیه خود را برای کاهش این حیوانات در سطح شهرستان انجام داده است،اما به نظر می رسد جوابگوی خواسته های شهروندان نیست.

بر اساس آمار منتشره شده توسط شهرداری مهاباد،در سال جاری بیش از ۵۰۰ میلیون تومان دیه به شهروندان پرداخت شده است که بر اثر گزیدگی این حیوان در سطح شهر اتفاق افتاده است و اگر این داستان ادامه داشته باشد،امکان دارد پرداخت دیه شهرداری به شهروندان در اثر حمله این حیوان افزایش داشته باشد.

به گزارش سایت خبری بالویز،نمی‌توان در برابر تهدید سلامت و امنیت شهروندان و همچنین افزایش فشار مالی شهرداری برای پرداخت دیه بی‌تفاوت بود،جولان سگ‌های ولگرد با دیگر مسائل فرق دارد و نمی‌توان به آن مثل سایر پروژه‌های نگاه کرد،اینجا حرف از سلامتی و جان مردم در میان است، کوتاهی در اجرای برنامه‌های ویژه و ساماندهی سگ‌های ولگرد می‌تواند خانواده‌های زیادی را داغدار و زندگی سایر حیوانات را به خطر اندازد، مسئولان و دستگاه‌های اجرایی پا بر روی پدال گاز بفشارند، آستین همت بالا بزنند تا مهاباد به عنوان شهری در راستای رفع این چالش با نمره قبولی شهره عام و خاص شود.

نویسنده،مدیر مسئول:رحیم بایزیدی 

مهاباد/بالویز/۱۴۰۰/۰۹/۲۰- ۱۰:۵۳:۱۸ / خبر ۳۰۵۲ / کد خبر ۱۴۷۵۲ / ش

رحیم بایزیدی
تازه ترین نوشته های رحیم بایزیدی (دیدن همه)