آشنایی با ویروس های کرونا

جهش های ویروس کرونا چه تفاوتی با هم دارند؟

واکسن‌ها نقش مهمی در محدود کردن شیوع ویروس و به حداقل رساندن شدت بیماری دارند.

مهاباد/بالویز/ در طول همه گیری کرونا انواع متعددی ویروس که باعث این بیماری شده اند،با تغییر های جهش یافته در سراسر جهان منتشر و موجب مبتلا شدن انسانها شدند.

به گزارش سرویس سلامت،پایگاه خبری بالویز،بهترین راه برای کُند کردن ظهور انواع جدید این ویروس ها،کاهش انتشار عفونت با تدابیری برای محافظت از خود و دریافت واکسن است.

اکثر جهش های ویروس کرونا علائم مشابهی را ایجاد می کنند و برخی مانند آلفا و دلتا باعث بیماری و حتی مرگ افراد می شود.

دانشمندان همه جهش های ویروس کرونا را رصد می کنند،اما ممکن است برخی از آنها بر اساس سهولت انتشار،شدت علائم و نحوه درمان به عنوان انواع مهم تر و با نگرانی یا پیامد بالاتر طبقه بندی کنند.

به نظر می‌رسد برخی از انواع مختلف این ویروس، راحت‌تر و سریع‌ تر از انواع دیگر پخش می‌شوند، که ممکن است منجر به ابتلای افراد بیشتری به کووید ۱۹ شود.

افزایش تعداد موارد ابتلا، فشار بیشتری بر پزشکان و پرستاران وارد می‌کند و منجر به بستری شدن و مرگ‌ و میر بیشتر می‌شود.

نوع آلفا با کد شناسایی B.1.1.7 / اولین مورد شناسایی‌شده: انگلستان /سرعت انتشار: بسیار سریع‌ تر از انواع دیگر پخش می‌شود/میزان شدت بیماری و مرگ: ممکن است به‌طور بالقوه باعث بیماری و مرگ بیشتر افراد شود/درمان‌ها: درمان‌ها در برابر این نوع ویروس موثر هستند.

نوع بتا با کد شناسایی B.1.351 / اولین مورد شناسایی‌شده: آفریقای جنوبی / سرعت انتشار: ممکن است سریع‌ تر از انواع دیگر پخش شود /میزان شدت بیماری و مرگ: داده‌های فعلی، بیماری شدیدتر یا مرگ بیشتر از انواع دیگر را نشان نمی‌دهد/ درمان‌ها: برخی از درمان‌های پادتن تک‌دودمانی (monoclonal antibody) در برابر این نوع اثرگذاری کمتری دارند.

نوع گاما با کد شناسایی P.1 / اولین موارد شناسایی‌ شده: ژاپن / برزیل / سرعت انتشار: سریع‌تر از انواع دیگر پخش می‌شود /شدت بیماری و مرگ: داده‌های فعلی، شدت بیماری یا مرگ بیشتر از انواع دیگر را نشان نمی‌دهد / درمان‌ها:برخی از درمان‌های پادتن تک‌دودمانی (monoclonal antibody) در برابر این نوع اثرگذاری کمتری دارند.

نوع دلتا با کد B.1.617.2 / اولین موارد شناسایی‌ شده:هند / سرعت انتشار: بسیار سریع‌ تر از انواع دیگر پخش می‌شود / شدت بیماری و مرگ: ممکن است باعث بیماری شدیدتری نسبت به سایر انواع شود / درمان‌ها: برخی از درمان‌های پادتن تک‌دودمانی (monoclonal antibody) در برابر این نوع اثرگذاری کمتری دارند / نوع دلتا باعث عفونت‌ های بیشتری شده و سریع‌ تر از انواع اولیه کرونا گسترش می‌یابد.

افراد واکسینه‌ نشده بزرگ‌ ترین نگرانی هستند،اگرچه پیشروی عفونت در افراد واکسینه‌ شده نسبت به افراد واکسینه‌ نشده بسیار کمتر اتفاق می‌افتد،با این حال بیشترین خطر انتقال در میان افرادی است که واکسینه نشده‌اند و احتمال ابتلا و انتقال ویروس درآنها بیشتر است.

افرادی که به طور کامل واکسینه شده‌اند و دارای نوع عفونت‌های دلتا هستند می‌توانند ویروس را به دیگران منتقل کنند. با این حال، به نظر می‌رسد افراد واکسینه‌ شده برای مدت کوتاهی ناقل هستند.

با توجه به آنچه درمورد نوع دلتا اثربخشی واکسن و تعداد افرادی که واکسن زده‌اند می‌دانیم، راهکارهای پیشگیری لایه‌ای مانند استفاده از ماسک برای کاهش انتقال این نوع از ویروس کرونا مورد نیاز است.

در حال حاضر، همان‌طور که سطح واکسیناسیون در سراسر کشور افزایش پیدا می‌کند، باید از تمام راهکارهای پیشگیری موجود، از جمله ماسک زدن در محیط‌ های سربسته در مکان‌های عمومی، نیز برای جلوگیری از انتقال و جلوگیری از پیشرفت همه‌گیری استفاده کنیم.

واکسن‌ها نقش مهمی در محدود کردن شیوع ویروس و به حداقل رساندن شدت بیماری دارند.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۰/۰۸/۲۲ – ۱۱:۰۵:۱۰ / خبر ۳۰۰۰ / کد خبر ۱۴۴۸۶ / ش

رحیم بایزیدی
تازه ترین نوشته های رحیم بایزیدی (دیدن همه)