به قلم مدیر مسئول

باران هنوز می بارد

دیگر من نسبت به باریدن در شهر حس خوبی ندارم ، از بارش مجدد هراس دارم و مضطربم که مبادا دوباره موجب ناخوش احوالی شهروندان شود.

مهاباد/بالویز/هوا ابری است ،انگار می خواهد باران بعد از مدتها ببارد،حال و هوای خوشی دارم،چون زمین بعد از گرما تابستان می خواهد، جرعه های آب بنوشد،منتظرم که قطره های آن بر زمین بیفتد.

به گزارش سرویس تحلیل،پایگاه خبری بالویز”بارش باران این نعمت خداوندی رنگ و بوی خاصی به شهر می دهد ،مثل اینکه شهر می خواهد جان تازه بگیرد ، وقتی قطره های باران از آسمان روانه زمین می شود،آدمها پنجره را باز می کنند و می خواهند ،این نعمت الهی را لمس کنند،

عجب هوایی شده است،باران چیز خوبی است،اما ما آدمها با دستکاری و تعرض به طبیعت استاد خراب کردن هستیم،در چند روز پیش در شهر من باران بارید،تصور من ساده بود،چون حس نمی شد،که اندک اندک جمع شود و آنگهی سیلاب شود.

جاری شدن سیلاب حس خوش باریدن را از من گرفت،چون خبر رسید سیل موجب خسارات و گرفتگی معابر شده است،بارشی که در تصور کسی نمی گنجید موجب خسارات مالی و غافلگیری مدیران مربوطه حوزه شهری شود.

دیگر من نسبت به باریدن در شهر حس خوبی ندارم ، از بارش مجدد هراس دارم و مضطربم که مبادا دوباره موجب ناخوش احوالی شهروندان شود.

آذربایجان غربی در میان دیگر استان‌های کشور از لحاظ مخاطرات طبیعی جزو مناطق پرمخاطره و بحرانی است و در اکثر فصول سال، سیل‌های مهیب به دنبال بارش باران و نزولات آسمانی در این منطقه کوهستانی جاری می‌شود.

چهارشنبه گذشته سیل وارد بخش زیادی از واحدهای مسکونی شهر مهاباد شد که در این زمینه در همان ساعات اولیه آیت الله رئیسی رییس جمهوری در تماس تلفنی با استاندار آذربایجان غربی و فرماندار مهاباد، پیگیر آخرین وضع در مناطق سیل‌زده این شهرستان شد و دستورات لازم را صادر کرد.

حوالی ساعت ۱۵:۰۰ روز چهارشنبه ۱۲ آبان متعاقب بارندگی شدید ۲۰ میلی‌متری که حدودا ۳۰ دقیقه تداوم داشت در کوی مکریان مهاباد و مسیل‌های بالادستی آن، رواناب‌ها به طور ناگهانی افزایش یافتند و به دلیل نبود زیرساخت لازم در معماری شهری جهت انتقال رواناب‌ها، با گرفتگی معابر و کانال‌ها سیلاب به وجود آمد که باعث خسارت به ساختمان‌های مسکونی و وسایل نقلیه پارک شده در معابر عمومی شد.

ساخت و سازهای موجود در مسیل بالادست و عدم هدایت صحیح رواناب‌های سطحی از علل اصلی این حادثه بوده است.

مهم‌ترین چالش منطقه مکریان، عدم ساماندهی مسیل‌های موجود در منطقه، عدم اجرای کانال با ابعاد مناسب و همچنین عدم هدایت صحیح رواناب‌های سطحی توسط شهرداری مهاباد بوده است .

طبق ماده ۵۱ قانون توزیع عادلانه آب، نگهداری و ساماندهی مسیل‌ها و رودخانه‌های داخل محدوده شهر برعهده شهرداری‌ها است.

اینک لازم است مسئولین مربوطه شهرستان با توجه به توپوگرافی مهاباد طی بازرسی از مناطق شهری در خصوص مدیریت بحران تدابیری اتخاذکنند،که در خصوص این گونه حوادث طبیعی آمادگی داشته باشند تا با اقدام به موقع جلوی این نوع موارد را مدیریت کنند.

مدیر مسئول و نویسنده :رحیم بایزیدی 

مهاباد/بالویز/۱۴۰۰/۰۸/۲۱ -۱۱:۰۰:۰۰ / خبر ۲۹۹۸/ کد خبر ۱۴۴۷۸/ ج

رحیم بایزیدی
تازه ترین نوشته های رحیم بایزیدی (دیدن همه)