شگفت انگیزترین پدیده‌های زمین شناسی:

گنبد نمکی،زیباترین کوه نمک خاورمیانه

دره‌های عمیق، مناظر بدیع حاصل از حل شدن نمک‌ها، دودکش‌های جن حاصل از وجود یک قطعه سنگ یا صخره غیر قابل انحلال از دیگر جاذبه‌های این کوه است.

مهاباد/بالویز/کوه نمک جاشک در استان بوشهر یکی از شگفت انگیزترین پدیده‌های زمین شناسی است که به عروس نمکی کوه‌های ایران نام گرفته است.

به گزارش سرویس محیط زیست،پایگاه خبری بالویز، اثر طبیعی ملی کوه نمک جاشک با وسعت ۳ هزار و ۵۷۶ هکتار در مرز شهرستان دشتی و دیر از توابع استان بوشهر واقع شده است.

وجود جاذبه‏‌های زیادی در کوه نمک جاشک منجر شد تا این منطقه در ۱۲ بهمن سال ۸۶ از سوی شورای عالی حفاظت محیط‏ زیست به عنوان اثر طبیعی و ملی انتخاب شود.

کوه نمک جاشک استان بوشهر یکی از شگفت انگیزترین پدیده‌های زمین شناسی است و مواد اصلی تشکیل دهنده گنبدهای نمکی رسوبات تبخیری مانند انواع نمک طعام نمک صنعتی و گچ است که عملکرد فرسایش آبی بر این رسوبات جلوه خاصی به ارتفاعات بخشیده است .

این رسوبات زمانی در زیر تمامی سنگ‌های در برگیرنده آنها قرار داشته اما امروزه به صورت بر آمدگی سر از زمین بیرون آورده و در میان رسوبات مختلف جایگزین شده است.

آبشارهای نمکی، غارها، تراشه‏‌های نمکی، انواع گونه‌‏های مختلف خفاش، وجود استلاگمیت و استاگنیت‏‌های بلند، یکی بودن منطقه و چشم‌‏انداز از مهم‌ترین عوامل انتخاب این منطقه به عنوان یک اثر طبیعی و ملی منحصر به فرداست.

ترکیب سنگ‌های نمکی و خاک‏‌های شیرین در کنار یکدیگر از دیگر جاذبه‌‏های این منطقه محسوب شده است و استقرار گونه‌‏های گیاهی شورپسند در مناطق خاک‏‌دار در لابلای لایه‏‌های نمک تصاویر زیبایی در منطقه ایجاد می‏‌کند.

دره‏‌های عمیق، مناظر بدیع حاصل از حل شدن نمک‏‌ها، دودکش‌های جن حاصل از وجود یک قطعه سنگ یا صخره غیر قابل انحلال  از دیگر جاذبه‏‌هایی است که این منطقه را بی‏‌شک جزء اثرهای طبیعی و ملی قرار داده است.

گنبد نمکی جاشک در فاصله ۱۴۴ کیلومتری جنوب شرق بندر بوشهر قرار دارد ،این گنبد حد فاصل دو شهرستان دیر و دشتی همجوار روستای جاشک است.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۰/۰۷/۳۰ – ۱۲:۴۰:۵۲ / خبر ۲۹۵۶ / کد خبر ۱۴۳۰۳ / ج

رحیم بایزیدی
تازه ترین نوشته های رحیم بایزیدی (دیدن همه)