رئیس شبکه دامپزشکی مهاباد:

موردی از طاعون نشخوارکنندگان کوچک در مهاباد گزارش نشده است

موثرترین روش برای کنترل بیماری واکسیناسیون می باشد که باید در مناطق اندمیک قبل از شروع فصول بارانی به صورت سالیانه تکرار شود.

مهاباد/بالویز/بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) که با عنوان “طاعون بزی” نیز شناخته می شود، یک بیماری کشنده حاد با واگیر بسیار بالا می باشد که نشخوار کنندگان کوچک و شترها را درگیر می کند.

به گزارش سرویس سلامت،پایگاه خبری بالویز“رئیس شبکه دامپزشکی مهاباد،گفت:موردی از طاعون نشخوارکنندگان کوچک در مهاباد گزارش و یا مشاهده نشده است.

“عباس آغاز” اظهار داشت:با پایش مستمر کارشناسان دامپزشکی در مناطق و مشاهدات مردمی، موردی از ابتلا حیات وحش به بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr) در مناطق حفاظت شده و دامداری‌های این شهرستان گزارش نشده است.

رئیس شبکه دامپزشکی مهاباد،افزود:در راستای پیشگیری از این بیماری در محل‌هایی که امکان تداخل دام اهلی با گونه‌های حیات وحش دارند،دام‌های اهلی واکسینه شده اند تا از انتقال این بیماری جلوگیری شود.

“آغاز”عنوان کرد:علائم این بیماری تب،ترشحات چشم و بینی،تورم دهان،اسهال،ذات الریه همراه با سختی تنفس بوده که گاهی منجر به مرگ حیوان نیز می گردد. 

به گزارش سایت خبری بالویز،بیماری PPR جزء فهرست بیماری های مهم در سازمان جهانی دام (OIE) می باشد و کشورها موظف هستند که در صورت وقوع، بیماری را به این سازمان گزارش نمایند و همه گیری PPR بر اساس کنترل جابه جایی حیوانات، دفع صحیح لاشه و استفاده از واکسن قابل کنترل می باشد.

موثرترین روش برای کنترل بیماری واکسیناسیون می باشد که باید در مناطق اندمیک قبل از شروع فصول بارانی به صورت سالیانه تکرار شود.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۰/۰۷/۲۵ – ۱۲:۴۵:۵۲ / خبر ۲۹۴۶/ کد خبر ۱۴۲۵۶/ ی