رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان مهاباد:

در نیمه نخست امسال بیش از ۵۰ هزار راس دام در مهاباد مایه کوبی شدند

ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم از علایم بیماری تب برفکی است.

مهاباد/بالویز/ رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان مهاباد از مایه کوبی بیش از ۵۰ هزار و ۳۰۰ راس دام سنگین و سبک علیه بیماری در نیمه نخست سال جاری خبر داد.

به گزارش سرویس سلامت،پایگاه خبری بالویز“عباس آغاز” با اعلام این خبر افزود:در نیمه نخست سال جاری دام های سبک و سنگین شامل گوسفند،بز،بزغاله و بره،گاو و گوساله در دامداری های سنتی و صنعتی این شهرستان علیه بیماری‌های مختلف همچون لمپی اسکین، تب برفکی و مایه کوبی شده است.

رئیس شبکه دامپزشکی مهاباد،اظهار داشت:بیماری تب برفکی یک بیماری مخصوص دام بوده که احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است؛ ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم بیماری تب برفکی است.

“عباس آغاز”کاهش شیر در دام‌ها، کاهش تولید فرآورده‌های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام‌های جوان از جمله خسارت‌های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.

“آغاز” همچنین از دامداران خواست از هرگونه جابجایی دام بدون اخذ مجوز بهداشتی و قرنطینه‌ای و ورود افراد متفرقه به محوطه دامداری خودداری کنند و در صورت مشاهده هرگونه بیماری دامی با شماره تلفن‌های ۴۲۴۴۲۲۲۸ و ۴۲۴۴۲۲۲۹ شبکه دامپزشکی مهاباد تماس بگیرند.

به گزارش سایت خبری بالویز،واکسیناسیون تب برفکی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام‌ها دارد و تب برفکی یک بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام‌ها به وسیله مایه‌کوبی جلوگیری کرد.

شهرستان مهاباد دارای بیش از ۲۵۰ هزار راس دام است که از این تعداد ۲۳۰ هزار راس دام سبک و ۲۳ هزار راس دام سنگین است.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۰/۰۷/۱۸- ۱۱:۵۳:۴۹ / خبر ۲۹۳۱/ کد خبر ۱۴۱۷۵/ ی