رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بوکان:

مراسم گرامیداشت استاد «علی كردار» از هنرمندان «بیت و حیران» بوكان برگزار شد

علی گلبانی مشهور به«علی کردار» ، یکی از برجسته ترین بیت خوانان کردستان بود که بیش از 104 اثر را اجرا کرد.

مهاباد/بالویز/رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بوکان،گفت:مراسم بزرگداشت استاد علی کردار از هنرمندان بیت و حیران موسیقی فلکلور کُردی در این شهرستان برگزار شد.

به‌گزارش سرویس فرهنگی و هنری،پایگاه خبری بالویز“شورش محمدپور”با اعلام این خبر اظهار کرد:مراسم بزرگداشت استاد ماموستا علی کردار گنجینه موسیقی فلکلور کُردی و با حضور مسئولان بوکان و هنرمندان این شهر در روستای باغچه‌ بزرگ زادگاه این هنرمند برگزار شد.

رییس اداره میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌ دستی بوکان افزود:علی گلبانی مشهور به «علی کردار» در سال ۱۳۰۷ شمسی در روستای باغچه بزرگ از توابع شهرستان بوکان به دنیا آمد، وی در بخش‌های مختلف موسیقی فولکلور کوردی چون بیت و حیران، لاوک و مقام دستی توانایی داشت.

“شورش محمدپور” ادامه داد: استاد کردار در رادیو تهران نیز برنامه‌هایی را اجرا کرده است و سرانجام این هنرمند بزرگ در ۱۱ مرداد سال ۸۱ فوت کرد و در روستای باغچه نیز به خاک سپرده شد.

علی گلبانی مشهور به«علی کردار» ، یکی از برجسته ترین بیت خوانان کردستان بود که بیش از ۱۰۴ اثر را اجرا کرد اما متاسفانه اکنون تنها ۸ اثر فاخر در بخش موسیقی و ۱۲ بیت از آن به یادگار مانده است.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۰/۰۷/۱۷ – ۱۳:۰۷:۱۰/ خبر ۲۹۲۹/ کد خبر ۱۴۱۶۹/ ش

رحیم بایزیدی
تازه ترین نوشته های رحیم بایزیدی (دیدن همه)