به قلم مدیر مسئول:

چرا تابلو و علائم راهنمایی و رانندگی در جاده ها اهمیت دارند؟

شناسایی عوامل تاثیرگذار در ترافیک می تواندگامی موثر درتصمیم های ترافیکی باشد.

مهاباد/بالویز/تابلوهای راهنمایی و رانندگی یکی از عوامل بازدارنده در کاهش تصادفات جاده ای به شمار میروند و هرکدام با توجه به اهمیت کاربرد خاص را در جاده های شهری و مواصلاتی دارد.

به گزارش سرویس تحلیل،پایگاه خبری بالویز،نصب تابلوهای ترافیک در جاده ها و معابر شهری،شاهد کاهش حداقلی تصادفات جاده ای و حوادث ناگوار و دلخراش برای رانندگان خودروها، موتور سواران و… خواهیم بود.

شرط یادگیری رانندگی و دریافت گواهینامه برای افراد مشروط به یادگیری،درک و توجه یادگیرنده به مفاهیم تابلوهای راهنمایی و رانندگی درون شهری و برون شهری است.

هر یک از دسته های اصلی تابلوهای ترافیک یعنی تابلو های انتظامی و بازدارنده، تابلوهای خطر و تابلوهای ترافیکی خبر دهنده و آگاهی بخش، بخشی از مفهوم و نقش تابلوهای ترافیک را بیان می کند و این تابلوها فقط مختص به رانندگان و افرادی که وسایل نقلیه دارند نیست،بلکه همه افراد از عابر پیاده گرفته تا رانندگان وسایل نقلیه سواری و باری ملزم به رعایت هستند.

تقریبا تمام تابلو های راهنمایی و رانندگی با استفاده لوله ای از جنس آهن و فولاد در کنار جادها و معابر شهری نصب می شوند و از کیفیت ساخت و نصب قابل قبولی برخوردار هستند به این دلیل که تابلوهای ترافیک شهری باید بتوانند حتی در شرایط جوی و نوری نامناسب نیز جان افراد را حفظ کنند و از طول عمر بالایی برخوردار باشند.

هدف اصلی نصب تابلوهای ترافیکی در کنار جاده ها و معابر بیان دستورالعمل های راهنمایی و رانندگی و دادن اطلاعاتی در خصوص عبور و مرور جاده ای است که با وجود آن مزایای بسیاری برای سرنشینانان وسایل نقلیه به وجود می آید.

یادآوری رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی،ایجاد ممنوعیت برای انجام کار مشخصی،ایجاد دستور راهنمایی برای جلوگیری از به وجود آمدن ترافیک،نشان و راهنما را می توان از مزایایی این تابلوها دانست.

برای نصب تابلوهای ترافیکی به شکل اصولی و استاندارد باید برخی ویژگی ها رعایت در نظر گرفته شود تا بتواند جلوی حوادث و ایجاد ترافیک راگرفت،از جمله شرایط آب و هوایی منطقه،اندازه و ابعاد تابلو،بهره گیری از زبانهای بین المللی،طراحی ساده و مفهومی،نوشتن کلمات به صورت درشت و خوانا،استفاده از شبرنگ و لامپ LED و استفاده از علائم ایمنی از مهمترین شاخصه های شکل استاندارد تابلوها در جاده ها می باشد.

اما هر نوع کوتاهی در خصوص نصب و غیر استاندار بودن تابلوها می تواند مواردی مانند،پرت کردن حواس راننده،انتخاب مسیر اشتباه و حتی موجب حوادث ناگور رانندگی رابه همراه داشته باشد،به همین دلیل نصب بی مورد و نادرست آن می تواند مشکل ساز باشد و خسارت جانی و مالی به بار آورد.

شناسایی عوامل تاثیرگذار در ترافیک می تواندگامی موثر درتصمیم های ترافیکی باشد اما نصب تابلو تنها نمی تواند نقش اساسی بر کنترل کامل در حوزه ترافیک و حمل و نقل باشد بلکه عامل انسانی نیز در مقوله سهیم است.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۰/۰۷/۱۴ -۰۷:۱۲:۱۰ / خبر ۲۹۲۲/ کد خبر ۱۴۱۳۸/ چ