مدیر جهاد کشاورزی مهاباد:

تولید عسل در مهاباد ۵۰ درصد افزایش یافت

امسال بیش از ۵۰۰ تُن عسل توسط زنبورداران این شهرستان تولید شد که این مقدار نسبت به پارسال از افرایش ۵۰ درصدی برخوردار است.

مهاباد/بالویز/مدیر جهاد کشاورزی مهاباد گفت:امسال بیش از ۵۰۰ تُن عسل توسط زنبورداران این شهرستان تولید شد که این مقدار نسبت به پارسال از افرایش ۵۰ درصدی برخوردار است.

 به گزارش سرویس اقتصادی،پایگاه خبری بالویز” جعفر ایمانیان” با اشاره به اینکه مقدار عسل تولید شده امسال نزدیک به میانگین تولید نرمال سالانه در مهاباد است، اظهار کرد:سال گذشته ۳۰۰ تُن عسل از زنبور ستان‌های این شهرستان برداشت شده بود که سرمای هوا در مناطق ییلاقی موجب کاهش مقدار عسل تولید شده در سطح این شهرستان شد.
وی ادامه داد:در سرشماری سال ۹۹ زنبورستان‌های این شهرستان، ۵۵ هزار کندوی سنتی و مدرن شمارش شد که از این تعداد، سه هزار کندو سنتی و ۵۲ هزار کندو نیز مدرن بود.
مدیر جهاد کشاورزی مهاباد افزود: امسال میانگین برداشت عسل از هر کندوی مدرن در این شهرستان بین ۹ تا ۱۰کیلوگرم ثبت شد که در مقایسه با سال قبل افزایش ۵۰ درصدی دارد.
ایمانیان گفت: هم‌اکنون ۶۰۰ نفر در مهاباد به صورت مستقیم در صنعت زنبورداری اشتغال دارند و عسل تولید شده این شهرستان به عنوان یک برند شناخته شده در بازارهای داخلی و خارجی مشتریان زیادی دارد.
وی با اشاره به خارج‌سازی پرورش زنبور عسل از فرآیند تک محصولی اضافه کرد: امسال علاوه بر برداشت عسل، فرآورده‌های جانبی آن از جمله ژل رویال، گرده و زهر زنبور عسل نیز در برنامه زنبورداران قرار داشت.
بیش از ۱۹۷ هزار هکتار مراتع روستایی و ییلاقی در مهاباد وجود دارد که ۵۰ هزار هکتار آن را مراتع درجه یک، ۷۰ هزار هکتار آن را مراتع درجه ۲ و بقیه را مراتع درجه ۳ تشکیل می‌دهد.
مهاباد یکی از مراکز مهم تولید عسل مرغوب و باکیفیت در آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود.
تعاونی زنبورداران مهاباد در سال ۱۳۶۵ تاسیس شده و هم‌اکنون دارای بیش از ۵۰۰ نفر عضو فعال دارد.
مهاباد/بالویز/۱۴۰۰/۰۶/۱۵- ۰۷:۳۰:۱۰ / خبر ۲۸۶۲/ کد خبر ۱۳۶۸۹ / د