تلاش برای ساماندهی محوطه کاروانسرای سیمون مهاباد

مهاباد/بالویز/ کاروانسرای «سیمون» از بناهای تاریخی متعلق به دوره صفوی در مهاباد و تداعی کننده تجارت بازرگانان در مسیر جاده ابریشم در این شهر است. به گزارش سرویس تاریخی فرهنگی،پایگاه خبری بالویز”در ادوار گذشته ساخت کاروانسرا ها محلی برای آسایش بازرگانان بود که بعد از مسافتی در این مکان ها برای مدتی به استراحت بپردازند. کاروانسرای […]

تلاش برای ساماندهی محوطه کاروانسرای سیمون مهاباد

مهاباد/بالویز/ کاروانسرای «سیمون» از بناهای تاریخی متعلق به دوره صفوی در مهاباد و تداعی کننده تجارت بازرگانان در مسیر جاده ابریشم در این شهر است.

به گزارش سرویس تاریخی فرهنگی،پایگاه خبری بالویز”در ادوار گذشته ساخت کاروانسرا ها محلی برای آسایش بازرگانان بود که بعد از مسافتی در این مکان ها برای مدتی به استراحت بپردازند.

کاروانسرای «سیمون» درمهاباد به امر “بوداق سلطان” حاکم وقت مهاباد ساخته شد و  این کاروانسرا متعلق به شخصی به نام “سیمون” بود، از آن زمان تا کنون نیز به همین اسم، نامیده می شود.

بنای این کاروانسرای تاریخی به مرور زمان تغییر یافته و براساس مشاغلی که بعدا درآن ایجاد شده شکل و فرمش کاملا عوض شده است .

رئیس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی مهاباد از تلاش برای ساماندهی محوطه کاروانسرای سیمون خبر داد و گفت: جلسه هم اندیشی با ذینفعان کاروانسرای سیمون تشکیل شد تا تصمیمات لازم جهت ساماندهی این اثر تاریخی اتخاذ شود.

“ایوب حاجی‌زاده” اظهار داشت: اداره میراث فرهنگی مهاباد با همکاری شواری اسلامی و شهرداری مهاباد با هدف گذاری دو طرح حداکثری و حداقلی به معنی ساماندهی حیاط سرای سیمون و غرفه‌های موجود با تاسیس مراکز صنایع دستی و ایجاد فضای متناسب با تاریخ و معماری آن در صدد تجدید منظر بصری تاریخی این اثر است.

 کاروانسرای سیمون مهاباد به همراه کاروانسرای نفت ارومیه، کاروانسرای ۲۴ کیلومتری جاده سرو ، کاروانسرای کوزه رش سلماس و کاروانسراهای شهر خوی اقامتگاههای  شناسایی شدۀ احتمالیِ بین راهی محور فرعی  B2 جاده ابریشم در شمالغرب و استان آذربایجان­غربی هستند که از شهر مراغه شروع و پس از طی شهرهای میاندوآب،مهاباد،ارومیه و سلماس به شهر خوی متصل و از آنجا یا از طریق محور خوی- ماکو به سمت نخجوان و پایتخت ارمنستان رفته و یا از طریق مسیر خوی – جاده قطور به سمت وان و قسطنطنیه امتداد پیدا کرده است.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۰/۰۶/۱۱ – ۷:۰۰:۱۰ / خبر ۲۸۵۴/ کد خبر ۱۳۶۴۹ / پ

رحیم بایزیدی
تازه ترین نوشته های رحیم بایزیدی (دیدن همه)