به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بالویز ،درباره تصمیم شورای عالی هماهنگی و اقتصادی مبنی بر اینکه کمتر از یک ماه دیگر بنزین دو نرخی و سهمیه بندی می شود ، دوباره بنزین در تب و تاب سراشیبی قرار گرفت در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی ،سناریوی دو نرخی شدن بنزین ، مایه حیات ماشین […]
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بالویز ،درباره تصمیم شورای عالی هماهنگی و اقتصادی مبنی بر اینکه کمتر از یک ماه دیگر بنزین دو نرخی و سهمیه بندی می شود ، دوباره بنزین در تب و تاب سراشیبی قرار گرفت
در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی ،سناریوی دو نرخی شدن بنزین ، مایه حیات ماشین ، مورد بحث قرار گرفت ، اما تصمیمی نهایی در مورد نحوه قیمت به شیوه آزاد و سهمیه صورت نگرفته است
گفتنی است ،تعدادی از نمایندگان مجلس طی اظهاراتی ، هرگونه دو نرخی شدن یا افزایش قیمت بنزین از سوی آنها رد یا تکذیب و بنا به استدال اظهار کرده اند :که نمی توان تصمیم وکلای ملت را در جلسه بیرون از مجلس تغییر داد
مدیر پیشین سامانه هوشمند سوخت بر این باور است ، که در شرایط فعلی تغییر دو نرخی شدن بنزین موجب می شود به مردم فشار وارد شود اما دولت می تواند با توجه به مصرف بی رویه و تحریم ها با ارائه متممی اجازه آن را از مجلس اخذ کند
عبدا… سامری عضو کمسیون انرژی مجلس اظهار کرد: اطلاعی از تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در خصوص دونرخیشدن و بازگشت مجدد سهمیهبندی بنزین ندارم و چیزی در این باره نشنیدهام.
او افزود: اگر تصمیمی در خارج از مجلس در مورد افزایش قیمت بنزین در شرایط فعلی کشور گرفته شود، به طور قطع نمایندگان با این تصمیم مخالفت میکنند و اولین مخالف آن، بنده هستم. او ادامه داد: وقتی مشکلاتی در زمینه صادرات نفت خام داریم و در زمینه تولید بنزین نیز زیرساختهای خوبی در کشور به وجود آمده، کمبودی در وهله فعلی در زمینه بنزین نداریم
عبدالرضا امینی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به تصویب بودجه سال جاری در مجلس اظهار کرد: به نظر من با توجه به اینکه بودجه سال ۱۳۹۸، ابلاغ و تصویب شده و در آن از افزایش نرخ بنزین حرفی به میان نیامده است، بعید به نظر میرسد تغییری در نرخ بنزین صورت گیرد. او گفت: با توجه به شرایط فعلی و تورم، احتمال آن کم است،
اواخر سال گذشته بحث افزایش نرخ بنزین مطرح بود اما نمایندگان با توجه به همین مسائل تمایلی نسبت به تغییر در قیمت بنزین به شکل سهمیهبندی یا افزایش قیمت نداشتند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بالویز ،زمانی که دولت یازدهم امور اجرایی کشور را در دست گرفت بنزین با دو نرخ ۴۰۰ و ۷۰۰ تومانی عرضه میشد. اردیبهشت سال ۹۳ نرخ بنزین سهمیهای از ۴۰۰ تومان به ۷۰۰ تومان و بنزین آزاد از ۷۰۰ تومان به هزار تومان افزایش یافت. یک سال بعد یعنی در خرداد سال ۹۴ بنزین به صورت تکنرخی با قیمت هزار تومان شد که به معنای کنار گذاشتن سهمیهبندی و عدم الزام به استفاده از کارت سوخت بود. طی سه سال اخیر کمتر کسی پیدا میشد تا برای سوختگیری خودرو کارت سوخت شخصی به همراه داشته باشد و اغلب افراد از کارت سوخت جایگاه استفاده میکردند.
برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس دلیل افزایش قیمت بنزین را افزایش درآمد دولت عنوان میکنند و میگویند دولت اکنون برای افزایش درآمد خود و همچنین جبران خسارتهای ناشی از سیل میخواهد بنزین را گران کند در حالی که طرح مجلس برای اعطای سهمیه بنزین یارانهای به همه خانوارهای کشور به عدالت نزدیکتر بود.
بازیابی کارتهای سوخت در چند ماه گذشته نشان از آن داشت که زمینهسازیهای لازم برای بازگشت به سهمیهبندی در حال انجام است. از ابتدای سال ۹۷ تاکنون بارها و بارها از احتمال پیشروی به سمت دونرخی کردن بنزین گفته شد. دولت در لایحه بودجه سال ۹۸ هیچ پیشنهادی برای تغییر در قیمت یا نحوه عرضه بنزین ارائه نکرده بود که به معنای عدم افزایش قیمت بنزین و سهمیهبندی نشدن آن بود. اما در زمان بررسی لایحه بودجه در مجلس، پیشنهادهایی از سوی نمایندگان با هدف کنترل مصرف بنزین و توزیع عادلانه یارانه آن مطرح شد که همگی با مخالفت دولت مواجه شد. مثلاً ۴ اسفند سال گذشته پیشنهادی در مجلس مطرح شد که براساس آن قرار بود به هر ایرانی روزانه یک لیتر بنزین داده شود. در ایران ۲۴ میلیون خانوار وجود دارد که تنها ۵/۱۰ میلیون خانوار خودرو دارند؛ این یعنی حدود ۵/۱۳ میلیون خانوار از یارانه بنزین برخوردار نمیشوند
محمدباقر نوبخت سال گذشته چند بار تاکید کرده بود که دولت بهدنبال افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸ نیست. همچنین بیژن زنگنه، وزیر نفت چندی پیش اعلام کرده بود، دولت برنامهای برای افزایش قیمت بنزین و سهمیهبندی ندارد.
سناریوهای مختلف اصلاح مصرف بنزین همچنان روی میز دولت و مجلس است اما در میان تمام این سناریوها، احتمال اجرای «سهمیهبندی بنزین» از دو روز گذشته و با انتشار یک خبر داغ شده است. دوشنبهشب خبرگزاری فارس به نقل از منابع آگاه اعلام کرد «کمتر از یک ماه دیگر بنزین دو نرخی و مجدداً سهمیهبندی خواهد شد.» این خبر روز گذشته از سوی محمود واعظی، رئیس دفتر رئیسجمهوری به نوعی رد شد. به گفته واعظی، در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی روی سناریوهای مختلف قیمت بنزین بحث شد اما تصمیم نهایی در این زمینه گرفته نشده است. با این حال از روز گذشته و با اعلام این خبر که آییننامه نهایی افزایش ۵/ ۹ درصدی قیمتCNG تدوین و جهت اجرا در دستور کار قرار گرفته، احتمال اجرای طرح سهمیهبندی بنزین نیز قوت گرفت. انتظار میرود با افزایش قیمتCNG، نرخ بنزین نیز متناسب با آن اصلاح شود. در شرایطی که هنوز خبر اجرای سهمیهبندی و قیمت هر لیتر بنزین سهمیه و آزاد به شکل رسمی از سمت دولت اعلام نشده است
هر لیتر بنزین در حال حاضر با قیمت هزار تومان در جایگاههای کشور عرضه میشود،کارشناسان عقیده دارند نرخ بنزین سهمیه به احتمال قوی یا بدون تغییر باقی خواهد ماند یا با تغییر ناچیز ۲۰ تا ۳۰ درصدی همراه میشود. در صورت تحقق این سناریو، احتمالاً هر لیتر بنزین سهمیه معمولی روی ۱,۰۰۰ تومان باقی خواهد ماند و بنزین سهمیه سوپر بین ۱۲۰۰ تا ۱,۳۰۰ تومان قیمتگذاری خواهد شد. طبق سناریوهای احتمالی، سهمیه خودروهای سواری بنزینی روی ۶۰ لیتر و سواریهای دوگانهسوز روی ۴۰ لیتر و برای خودروهای حمل و نقل عمومی و خودروهای ویژه مانند آمبولانسها بیشتر خواهد بود.
حال باید منتظر بود که آیا تب و تاب دو نرخی شدن بنزین صورت می گیرد و یا اینکه مردم به صورت حال در باک ماشین های خود بنزین می زنند
پایگاه خبری تحلیلی بالویز /رصد خبرهای روز ایران و منطقه / منبع گزیده های اقتصادی /
سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور مجاز است
میزان فروش نفت در بودجه واقعی دیده شده است
ضریب حقوق گروههای مختلف حقوقبگیر در سال 1404 بهمیزان 20 درصد افزایش مییابد.
هم اکنون توسط شورای شهرسازی در دست بررسی و نهایی شدن است
Δ