رکن چهارم دموکراسی و افکار عمومی

به قلم مدیر مسئول:رحیم بایزیدی مهاباد/بالویز/ رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی جامعه هستند که در آگاه بخشی،توسعه و ارتقاء کیفیت خبر رسانی در تمامی امورات فرهنگی،اقتصادی،سیاسی در کنار مردم و دولت خدمت می کنند. به گزارش سرویس تحلیل،پایگاه خبری بالویز،با پیشرفت تکنولوژی و افزایش رسانه ها و ارتباطات،جوامع از حالت سکون خارج شده […]

به قلم مدیر مسئول:رحیم بایزیدی

رکن چهارم دمکراسی و افکار عمومی

مهاباد/بالویز/ رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی جامعه هستند که در آگاه بخشی،توسعه و ارتقاء کیفیت خبر رسانی در تمامی امورات فرهنگی،اقتصادی،سیاسی در کنار مردم و دولت خدمت می کنند.

به گزارش سرویس تحلیل،پایگاه خبری بالویز،با پیشرفت تکنولوژی و افزایش رسانه ها و ارتباطات،جوامع از حالت سکون خارج شده و به سمت تغییر و نوآوری و پیشرفت،حرکت می کند.

حضور رسانه ها و نقش آن در زندگی افراد و تحولات جامعه برکسی پوشیده نیست،در شرایط کنونی رسانه ها از چنان قدرتی برخوردار شده اند که می توانند شرایط بحرانی را مدیریت کنند و سازمان ها برای اینکه بتوانند توان و مزیت رقابتی خود را افزایش دهند، بایستی از رسانه های جدید بعنوان بازوی اصلی ارتباطات سازمانی خود کمک بگیرند.

رسانه‌های جمعی با انتقال اطلاعات و معلومات در زمینه‌های مختلف،شرح وقایع گوناگون و مبادله افکار و عقاید عمومی نقش بزرگی را در عرصه پیشرفت جوامع، فرهنگ و تمدن بشری برعهده گرفته‌اند.

تأثیرگذاری رسانه‌ها به‌ حدی بالا است که دانشمندان، عصر کنونی را عصر ارتباطات نامیده‌اند و “مارشال مک‌ لوهان” در توصیف قدرت رسانه‌ها به‌ ویژه تلویزیون در نزدیک ‌ساختن افراد از اصطلاح «دهکده جهانی» استفاده کرده است.

رسانه‌ ها را رکن چهارم دموکراسی می‌دانند. برای پیشرفت و توسعه نیاز است تا رسانه‌ها در کنار قوای سه‌گانه کشور نقش فعالی در جامعه داشته باشند.

رسانه‌ها نه‌ تنها باید برنامه‌ها و سیاست‌های سودمند و توسعه‌‌ای دولت را تقویت کنند، بلکه باید زمینه را برای راه‌اندازی و انجام این برنامه‌ها و سیاست‌ها هموار سازند.

به ‌طور مثال،بیماری کرونا در تمامی کشورها شیوع یافته است و دولت می‌خواهد با تزریق  واکسن برای مبارزه با آن در جامعه اقدام کند که به دلیل عدم آگاهی، مردم از آن استقبال نمی‌کنند.در این زمان، رسانه‌ها باید در زمینه‌ی آگاهی‌ دهی شهروندان نقش فعال داشته باشند تا این برنامه دولت به خوبی اجرا شود.

 مسوولیت رسانه‌ها بافتن تارهای جامعه ،انسجام ،اتحاد وحدت و همدلی است. در صورت بروز بحران و یا تهدید بیرونی، رسانه‌ها باید ذهنیت مردم را آماده شرایط ساخته و نیرو‌های دفاعی آن‌ها را تقویت کنند. رسانه‌ها در کنار این‌که باید مشکلات موجود را بازتاب‌ دهند، تلاش اصلی‌شان در راستای ارتقای جامعه باشد.

انتقاد کورکورانه،تخریب،نوشتن نظرات شخصی نمی تواند تاثیری در اصلاح جامعه داشته باشد و این موجب آشفتگی روانی در جامعه می شود که اثرات منفی آن گریبان گیر احاد جامعه است.

نقش رسانه نقش نظارتی و کمک به حل مشکلات،توسعه،رشد و بالندگی فکری است،نگاه ذره بینی به مسائل کشوری با ارائه راه کار یکی از وظایف اساسی یک رسانه به شمار می رود.

انتخاب واژه‌ها و جاسازی موضوعات خیلی مهم است.واژه،عامل تحریک احساسات است.در شرایطی که شبکه های اجتماعی بازار گرم شایعات هستند،رسانه ها می توانند با شیوه های خبر گیری خود واقعیات را برای مردم بازگو و انتشار دهند.

در نهایت می توان گفت:رسانه ها آینه های هستند که انعکاس کننده زاویه های مختلف خبری جامعه می باشند،پس رسانه به ‌عنوان آیینه، نباید تنها موضوعاتی را نشر کند که مخاطبان علاقه به آن دارند و خواننده، شنونده و یا بیننده را افزایش دهند،اگر این آیینه به سمت زاویه‌ی خاصی قرار داده شود،قطعا”لکه دار و موجب حذف بسیاری از واقعیات و آشفتگی روانی و ذهنی مخاطب،خواننده و شنونده می شود.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۰/۰۳/۱۶ – ۱۳:۳۰:۲۰/ خبر ۲۶۶۵ / کد خبر ۱۲۵۵۴ / ی

رحیم بایزیدی
تازه ترین نوشته های رحیم بایزیدی (دیدن همه)