زیستگاه های سمندر کوهستانی در اشنویه افزایش یافت

مهاباد/بالویز/رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اشنویه،از افزایش زیستگاههای سمندر کوهستانی در مناطق کوهستانی این شهرستان خبر داد. به گزارش سرویس محیط زیست،پایگاه خبری بالویز“کریم خضری”اظهار کرد:در جریان بررسی زیستگاه‌های سمندرکوهستانی،۲ رکورد جدید در منطقه دره تالجار و منطقه کوهستانی مندان ثبت شد. رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اشنویه،افزود:طرح سرشماری سمندر آذربایجانی در زیستگاه‌های […]

زیستگاه های سمندر کوهستانی در اشنویه افزایش یافت

مهاباد/بالویز/رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اشنویه،از افزایش زیستگاههای سمندر کوهستانی در مناطق کوهستانی این شهرستان خبر داد.

به گزارش سرویس محیط زیست،پایگاه خبری بالویز“کریم خضری”اظهار کرد:در جریان بررسی زیستگاه‌های سمندرکوهستانی،۲ رکورد جدید در منطقه دره تالجار و منطقه کوهستانی مندان ثبت شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اشنویه،افزود:طرح سرشماری سمندر آذربایجانی در زیستگاه‌های طبیعی این شهرستان با همکاری یگان حفاظت محیط زیست و کارشناسان حیات وحش آغاز شده است که ۲ رکورد جدید در این شهرستان ثبت شد.

“خصری” خاطر نشان کرد:در راستای سرشماری سمندر کوهستانی سه منطقه در این شهرستان در نظر گرفته شده بود که با اضافه شدن ۲ محل دیگر تعداد زیستگاه‌های سمندر به پنج محل افزایش یافت و بدین ترتیب شهرستان اشنویه از معدود شهرهای زیستگاهی این گونه کمیاب در اذربایجان‌غربی و حتی کشور است.

رییس اداره محیط زیست اشنویه بیان کرد:با توجه به اهمیت موضوع و جنبه شاخص بودن این زیستگاه طبیعی سمندر آذربایجانی در مرحله اول ۵۲ فرد سمندر شناسایی و اندازه‌گیری لازم آنها انجام شد.

سمندر آذربایجانی یکی از انواع گونه‌های کمیاب در بین خانواده سمندریان بوده و با توجه به قرارگیری در لیست جانوران در خطر انقراض، شناسایی زیستگاه طبیعی و کنترل و برخورد با صید غیرمجاز در حفظ این گونه جانوری اهمیت فراوان دارد.

سمندر از راسته دوزیستان دُمدار و خانواده سالاماندریده (سمندرها) بوده که در لیست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) در دسته به‌شدت در معرض خطر انقراض طبقه‌بندی شده و زیستگاه آن چشمه‌ سارها ، جویبارها و آب‌های روان و زلال است.

این‌گونه دارای سر پهن، طول سر با عرض آن تقریباً برابر، پوزه گرد، چشم‌های برجسته، بدن و دم قوی، فاقد تاج پشتی و به رنگ سیاه براق همراه با لکه‌های زرد رنگ روشن به اشکال حلقه‌ایی، قلابی و نیم دایره است و خال‌های زرد این گونه به طور غیر منظم در پشت بدن قرار دارند.

در اصطلاح محلی به این گونه جانوری «بوکه کانیله» و «کانی‌بوک» گفته می‌شود که به معنی عروس چشمه است و این نامگذاری حاکی از آن است که تنها در چشمه‌های با آب روان و صاف قابل مشاهده است.

تاکنون، هفت‌گونه سمندر به نام‌های سمندر غارزی، سمندر کوهستانی لرستانی (امپراطور)، سمندر کوهستانی کردستانی (خال زرد)، سمندر کوهستانی آذربایجانی، سمندر آتشین، سمندر تاج‌دار جنوبی و سمندر جویباری ایرانی در کشورمان شناسایی و نامگذاری شده است.

اشنویه در جنوب آذربایجان‌غربی واقع است و بیش از ۷۴ هزار نفر جمعیت دارد.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۰/۰۳/۱۲-۱۳:۱۰:۲۰/ خبر ۲۶۵۷ / کد خبر ۱۲۵۲۵/ چ