۳۰ محوطه جدید باستانی در اشنویه شناسایی شد

مهاباد/بالویز/ رئیس اداره میراث فرهنگی اشنویه،گفت:در سه سال گذشته ۳۰ محوطه جدید باستانی در اشنویه کشف شده و مراحل ثبت و تعیین حریم آنها در حال انجام است. به گزارش سرویس تاریخی فرهنگی،پایگاه خبری بالویز“روناک تاسا”با اعلام این خبر افزود:با احتساب محوطه های ثبت شده هم اکنون ۱۳۶ مکان و محوطه باستانی در اشنویه کشف […]

30 محوطه جدید باستانی در اشنویه شناسایی شد

مهاباد/بالویز/ رئیس اداره میراث فرهنگی اشنویه،گفت:در سه سال گذشته ۳۰ محوطه جدید باستانی در اشنویه کشف شده و مراحل ثبت و تعیین حریم آنها در حال انجام است.

به گزارش سرویس تاریخی فرهنگی،پایگاه خبری بالویز“روناک تاسا”با اعلام این خبر افزود:با احتساب محوطه های ثبت شده هم اکنون ۱۳۶ مکان و محوطه باستانی در اشنویه کشف شده است.

رئیس میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی اشنویه،اظهار داشت:یکی از مطالبات جدی اداره میراث فرهنگی و عموم شهروندان ایجاد موزه آثار باستانی در این شهرستان است.

“روناک تاسا”عنوان کرد:برای احداث موزه در اشنویه از سوی اداره میراث فرهنگی اقداماتی مانند تعیین مکان و درخواست تخصیص اعتبار انجام شده و در صورت اتمام مراحل اداری ساخت آن در زمین بلوار ورودی شهر آغاز می شود.

وی با اشاره به لزوم حفظ و نگهداری محوطه های باستانی گفت:تعیین حریم و ثبت محوطه های باستانی اولین گام برای حفاظت از محوطه های باستانی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی اشنویه،اضافه کرد:با آبگیری سد چپرآباد ۱۳ محوطه باستانی زیر آب خواهد رفت که لازم است سریعا نسبت به کاوش و استخراج اشیای باستانی در این محوطه ها اقدام شود تا اطلاعات تاریخی این محوطه ها از بین نرود.

او با ابراز نگرانی از تصرف و تخریب بعضی از محوطه های باستانی گفت: پروژه های ساختمانی و عمرانی خطر جدی برای تخریب محوطه های باستانی اشنویه در چند سال اخیر است.

“تاسا”ادامه داد:در طی دو سال گذشته چندین پرونده قضایی برای حفاران غیرمجاز تشکیل شده و ۹ مورد رفع تصرف و خلع ید صورت گرفته است.

شهرستان اشنویه یکی از شهرهای جنوب استان آذربایجان غربی است که در جنوب این استان واقع شده است.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۰/۰۳/۰۴ -۱۱:۳۸:۴۵ / خبر ۲۶۴۱ / کد خبر ۱۲۴۵۳ /س

رحیم بایزیدی
تازه ترین نوشته های رحیم بایزیدی (دیدن همه)