آتش سوزی زخمی بر تن طبیعت

مهاباد/بالویز/ آتش سوزی به عنوان یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر پوشش های طبیعی محسوب می شود، که می تواند سبب افزایش یا کاهش تنوع گونه ای شود. به قلم مدیر مسئول:رحیم بایزیدی به گزارش سرویس تحلیل ،پایگاه خبری بالویز، یکی از خصوصیات مهم جوامع زیستی تنوع گونه ­های است که خود تابعی از تعداد […]

آتش سوزی زخمی بر تن طبیعت

مهاباد/بالویز/ آتش سوزی به عنوان یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر پوشش های طبیعی محسوب می شود، که می تواند سبب افزایش یا کاهش تنوع گونه ای شود.

به قلم مدیر مسئول:رحیم بایزیدی

به گزارش سرویس تحلیل ،پایگاه خبری بالویز، یکی از خصوصیات مهم جوامع زیستی تنوع گونه ­های است که خود تابعی از تعداد گونه­ های موجود و اندازه جمعیت­ های معرف آن گونه­ ها در یک منطقه معین می‌باشد.

آتش ­سوزی با توجه به شرایط آب و هوایی هر منطقه و نوع پوشش گیاهی اثرهای متفاوتی دارد که می­توان به حذف گیاهان چوبی نامرغوب، افزایش تولید و خوش خوراکی علوفه، آزادکردن مواد مغذی گیاه و لاشه برگ در خاک، آماده ­سازی بستر برای بذرکاری، کنترل آفات و بیماری­ های قارچی اشاره کرد.

به‌ نحوی‌که آتش ­سوزی ممکن است سطح زمین را برای مدت طولانی بدون پوشش و در معرض فرسایش قرار دهد،دمای خاک را افزایش داده و به اندام‌ های زیرزمینی آسیب وارد نماید، اگر آتش ­سوزی با مواد آلی، ازت و گوگرد همرا باشد بعد از چرای مفرط، مهمترین عامل تخریب مراتع خواهد بود.

آتش با سوزاندن پوشش گیاهی سبب کاهش معنادار گیاهان چوبی،و بوته ه­ای شده و زمینه مساعدی را برای گسترش گیاهان تحتانی فراهم می‌کند.

اثرات آتش بر اکوسیستم­ های طبیعی بسیار پیچیده می‌باشد، زیرا پاسخ گیاهان به آتش با توجه به نوع آتش­ سوزی، پتانسیل ذاتی گونه ­ها در تجدید حیات و شرایط پوشش گیاهی قبل از آتش ­سوزی متفاوت خواهد بود،علاوه بر این، آتش ­سوزی با توجه به شرایط آب و هوایی هر منطقه و نوع پوشش گیاهی آن اثرات متفاوتی دارد.

احیا پوشش گیاهی پس از آتش ­سوزی می‌تواند تحت سناریو­های مختلف انجام شود که شناسایی این مسیر­ها در مدیریت پس از آتش ­سوزی اهمیت دارد.

سطح وسیعی از مراتع ایران در مناطق خشک و نیمه­ خشک واقع شده که آتش ­سوزی بسیاری در آنها رخ می‌دهد. 

با فرارسیدن فصل تابستان و خشک شدن پوشش گیاهی در اکثریت مناطق ایران،عوامل طبیعی و بی احتیاطی انسانها موجب آتش سوزی مناطق پوشش گیاهی و جنگلی می شود،که هم از لحاظ اقتصادی و زیست محیطی می تواند موجب ضرر و زیان جبران ناپذیری شود.

وقوع آتش سوزی های گاه و بیگاه در عرصه‌های جنگلی و مرتعی، چرای بی‌رویه دام، تعرض به عرصه‌های طبیعی و تغییر کاربری‌ها، خسارات خشکسالی و ریزگردها، اجرای پروژه‌های عمرانی غیرکارشناسی و… هر کدام زخمی را بر تن طبیعت زده‌اند.

مهاباد با دارابودن مناطق جنگلی و پوشش گیاهی در شهرستان و مناطق روستایی گاه بی گاه شعله های آتش دامن طبیعت این شهرستان را فرا می گیرد که با همکاری نیروهای آتش نشانی،و نهادهای مردمی  آتش سوزی مهار می شود.

حال با توجه به نزدیک شدن فصل گرما و اوج گیری حریق  متولیان با پیش بینی،راهکارها و برنامه‌هایی خاصی برای پیشگیری از وقوع آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع شهرستان ارائه دهند تا خسارات ناشی از آتش سوزی‌ های احتمالی و جلوگیری از این حادثه در سال جاری به حداقل ممکن برسد.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۰/۰۳/۰۲ – ۱۳:۱۵:۱۰ / خبر ۲۶۳۶ / کد خبر ۱۲۴۲۷/ ی