یک هزار و ۸۰۰ هکتار از مزارع مهاباد زیر کشت چغندر قند

مهاباد/بالویز/رئیس جهاد کشاورزی مهاباد،گفت:یک هزار و ۸۰۰ هکتار از مزارع مهاباد امسال زیرکشت چغندرقند می رود. به گزارش سرویس اقتصادی،پایگاه خبری بالویز“جعفر ایمانیان” با اعلام این خبر افزود: امسال یکهزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان به کشت بهاره چغندرقند اختصاص یافته است که در حال حاضر حدود ۱۶۰۰ هکتار آن از سطح سبز […]

یک هزار و 800 هکتار از مزارع مهاباد زیر کشت چغندر قند

مهاباد/بالویز/رئیس جهاد کشاورزی مهاباد،گفت:یک هزار و ۸۰۰ هکتار از مزارع مهاباد امسال زیرکشت چغندرقند می رود.

به گزارش سرویس اقتصادی،پایگاه خبری بالویز“جعفر ایمانیان” با اعلام این خبر افزود: امسال یکهزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان به کشت بهاره چغندرقند اختصاص یافته است که در حال حاضر حدود ۱۶۰۰ هکتار آن از سطح سبز مطلوبی برخوردار است.

مدیر جهاد کشاورزی مهاباد،با بیان اینکه از هر هکتار کشت چغندرقند بین ۵۵ تا ۶۰ تن برداشت می‌شود،اظهار داشت:طبق پیش‌بینی‌های انجام شده  امسال حدود ۱۰۰ هزار تن چغندرقند در سطح شهرستان تولید و برداشت می شود.

“جعفر ایمانیان” عنوان کرد: امسال پیش بینی شده است ۲۰تا ۱۸ هکتار از اراضی این شهرستان نیز به کشت نشایی چغندر اختصاص پیدا کند که این نوع کشت از اوایل خردادماه  و در روستاهای بخش مرکزی این شهرستان  کشت خواهد شد.

وی درخصوص مزایای کشت نشایی چغندر تصریح کرد:در این شیوه کشت، تعداد دفعات آبیاری به ۳ تا ۴ نوبت در زراعت چغندر قند کاهش یافته است که به صرفه‌جویی ۴۰-۳۰ درصدی در مصرف آب منجر شده و علاوه برآن عملیات وجین و سمپاشی اوایل کشت وجود نداشته و این مزایا باعث کاهش هزینه عملیات داشت خواهد شد.

“ایمانیان” افزود: همچنین ۴۰ هکتار از مزارع این شهرستان نیز با روش کشت ۴۰ در ۶۰ ، دو ردیف در روی پشته و با نوار تیپ آبیاری می شود که جهت صرفه جویی در مصرف آب بسیار موثر است .

وی اضافه کرد:با توجه به وضعیت مطلوب مزارع چغندر قند این شهرستان،برداشت این محصول از نیمه دوم شهریور ماه جاری و بستگی به وضعیت آب و هوایی منطقه آغاز می‌شود.

ایمانیان با بیان اینکه چغندرقند مهاباد به کارخانه های قند میاندوآب، ارومیه و خوی ارسال خواهد شد، افزود: کارخانه قند مهاباد  در سال آتی به بهرداری کامل خواهد رسید و در صورت فعال شدن می تواند چغندر قند منطقه را تحت پوشش قرار دهد.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۰/۰۳/۰۱ -۰۷:۴۵:۲۳ / خبر ۲۶۳۳ / کد خبر ۱۲۴۲۱/ ش