مزارع کلزا در میاندوآب با پهپاد سم‌پاشی شد

مهاباد/بالویز/مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب‌ گفت:برای نخستین بار ۳۰ هکتار از مزارع کلزا در این شهرستان با استفاده از پهپاد علیه آفت شته مومی سم‌پاشی شد. به گزارش سرویس اقتصادی،پایگاه خبری بالویز“علی دیانتی”اظهار داشت:اجرای بعضی از عملیات کشاورزی در برخی از مناطق به دلیل سخت‌گذر بودن، شیب دار و ناهموار بودن مزرعه، خیس و گل آلود […]

مزارع کلزا در میاندوآب با پهپاد سم‌پاشی شد

مهاباد/بالویز/مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب‌ گفت:برای نخستین بار ۳۰ هکتار از مزارع کلزا در این شهرستان با استفاده از پهپاد علیه آفت شته مومی سم‌پاشی شد.

به گزارش سرویس اقتصادی،پایگاه خبری بالویز“علی دیانتی”اظهار داشت:اجرای بعضی از عملیات کشاورزی در برخی از مناطق به دلیل سخت‌گذر بودن، شیب دار و ناهموار بودن مزرعه، خیس و گل آلود بودن زمین امکان پذیر نیست و یا به سختی انجام می‌شود ولی امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، پهپادها این امکان را برای کشاورزان میسر ساخته‌اند.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب افزود:در مزارع کلزا به دلیل ارتفاع زیاد گیاه، ورود به مزرعه و سم‌پاشی با سم‌پاش‌های موجود، امکان پذیر نیست، از اینرو سم‌پاشی با پهپاد جایگزین بهتری برای انجام این کار است.

“علی دیانتی” با بیان اینکه ترویج استفاده از این امکان، اولویت کارشناسان جهاد کشاورزی است تصریح کرد:امسال ۱۷۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان به محصول کلزا اختصاص یافته که پیش‌بینی می‌شود در حدود ۷۰ درصد از این مزارع شهرستان، سم‌پاشی با پهپاد انجام گیرد.

دیانتی، مدیریت مصرف سموم، صرفه‌جویی در مصرف آب، کاهش نیروی انسانی مورد نیاز و هزینه‌های کارگری را از مزایای استفاده از پهپاد دانست و افزود: همچنین پیشگیری از آلودگی‌های زیست محیطی، کاهش خسارت له شدگی ناشی از تردد ماشین آلات کشاورزی در مزارع، امکان سم پاشی در باد و کاهش باد بردگی سموم، افزایش اثر بخشی سموم و هدفمند شدن آن، کاهش مدت زمان سم‌پاشی، توجه به سلامت کاربران دستگاه سمپاش و بطور کلی کاهش هزینه‌های تولید محصول را مزایای استفاده از پهپاد در در عملیات سم‌پاشی مزارع کشاورزی برشمرد.
پهپاد، مخفف عبارت پرنده هدایت پذیر از دور است که به هواپیماهای بدون سرنشین اطلاق می شود که در سال‌های اخیر در بخش های مختلف از جمله بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۰/۰۲/۱۹ – ۱۳:۰۰:۱۵/ خبر ۲۶۰۶ / کد خبر ۱۲۳۱۲ / ی