بحران کم آبی و مدیریت آب،کشاورزان مهابادی را به کدام سو می کشاند؟

مهاباد/بالویز/در پی کاهش نزولات آسمانی زنگ خطر کم آبی به گوش می رسد و این می تواند به عنوان یک چالش در بخش کشاورزی و مصرف شهری باشد. به گزارش سرویس اجتماعی،پایگاه خبری بالویز“با توجه به ضروت کم آبی و کاهش نزولات آسمانی،می توان سال خشکی را در این شهرستان طی کرد و این مستلزم […]

بحران کم آبی و مدیریت آب،کشاورزان مهابادی را به کدام سو می کشاند؟

مهاباد/بالویز/در پی کاهش نزولات آسمانی زنگ خطر کم آبی به گوش می رسد و این می تواند به عنوان یک چالش در بخش کشاورزی و مصرف شهری باشد.

به گزارش سرویس اجتماعی،پایگاه خبری بالویز“با توجه به ضروت کم آبی و کاهش نزولات آسمانی،می توان سال خشکی را در این شهرستان طی کرد و این مستلزم مدیریت آبیاری مزارع کشاورزی است.

رئیس امور آب مهاباد با اشاره به اینکه ذخیره برفی در ارتفاعات مهاباد به صفر است،گفت:تولید محصولات کشاورزی و هر نوع فعالیت در این بخش مستلزم وجود آب است و حجم تخصیصی آب کشاورزی در مهاباد امسال به ۸۰ میلیون متر مکعب است.

“رضا جهین” افزود:با همکاری جهاد کشاورزی و کشاورزان می توان در مصرف بهینه آب تدابیری اندیشده شود و   مدیریت صحیح می تواند موجب رفع کم آبی در بخش کشاورزی را جبران کند.

او حجم آب ورودی به سد مهاباد را یک متر مکعب بر ثانیه اعلام کرد و گفت: کشاورزان باید مزارع خود را به صورت حجمی و ساعتی و در طول شبانه روز آن را آبیاری کنند.

رئیس امور آب مهاباد خاطرنشان کرد:با کسانی که به صورت غیرمجاز و بیشتر از تحت پوشش شبکه اقدام به پمپاژ آب کنند برابر قانون برخورد کرده و شامل هزینه‌های گزاف مالی خواهند شد.

 سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون متر مکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تأمین آب شرب شهر، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.

بخش عمده مصرف آب شهرستان به حوزه کشاورزی اختصاص دارد که در سال های اخیر با رهاسازی آب از مخزن سد مهاباد براساس دستور ستاد احیای دریاچه ارومیه، تامین سهمیه بخش کشاورزی این شهرستان تحت تاثیر قرار گرفته است.

علیرغم رها سازی آب سد مهاباد به سمت دریاچه ارومیه و کاهش سهمیه آب کشاورزی این شهرستان، عملیات آبیاری تحت فشار هم پیشرفتی ندارند زنگ خطر کم آبی می تواند بخش کشاورزی شهرستان را مورد چالش قرار دهد و نیاز است که در این راستا با نظارت کامل جهاد کشاورزی و امور آب و همکاری کشاورزان منطقه با صرفه جویی صحیح در راستای کم آبی اقدام جدی صورت گیرد .

مهاباد/بالویز/۱۴۰۰/۰۲/۱۶ – ۰۸:۰۳:۱۰ / خبر ۲۵۹۶ / کدخبر ۱۲۲۷۰/ پ

 

رحیم بایزیدی
تازه ترین نوشته های رحیم بایزیدی (دیدن همه)