وضعیت کم آبی مهاباد تشریح شد

مهاباد/بالویز/با توجه به وضعیت کم آبی مهاباد در سال جاری راهکار های موجود و خطرات کم آبی شهرستان تشریح شد. به گزارش سرویس اجتماعی،پایگاه خبری بالویز“رئیس اداره امور آب مهاباد” با اعلام این خبر گفت:وضعیت کم آبی ناشی از کاهش نزولات آسمانی و شرایط جوی موجب خطرات کم آبی در شهرستان شده است. “رضا جهین”با […]

وضعیت کم آبی مهاباد تشریح شد

مهاباد/بالویز/با توجه به وضعیت کم آبی مهاباد در سال جاری راهکار های موجود و خطرات کم آبی شهرستان تشریح شد.

به گزارش سرویس اجتماعی،پایگاه خبری بالویز“رئیس اداره امور آب مهاباد” با اعلام این خبر گفت:وضعیت کم آبی ناشی از کاهش نزولات آسمانی و شرایط جوی موجب خطرات کم آبی در شهرستان شده است.

“رضا جهین”با اشاره به اینکه میزان حجم آب ذخیره شده سد مهاباد به ۱۵۹ میلیون متر مکعب رسیده است،افزود :این میزان در طول ۶ سال گذشته سابقه نداشته است.

رئیس اداره امور آب مهاباد اظهار داشت:هم اینک میزان آب ذخیره شده در پشت سد مهاباد ۲۷ میلیون متر مکعب کمتر از سال گذشته و تراز آن به ‌هزار و ۳۵۴ متر از سطح دریاهای آزاد رسیده که این ارتفاع نیز حدود سه متر کمتر از تراز سد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل است.

“جهین” تصریح کرد:با توجه به شرایط کم‌آبی و کاهش ذخیره آب در مخزن سد مهاباد باید با برنامه‌ ریزی و ارائه راهکار،این شرایط مدیریت شود تا دچار بحران کم آبی نشویم.

 کنتوردار کردن چاه‌های غیر مجاز برای تعیین میزان استفاده از آب، نظارت بر آبیاری کشاورزان و ترغیب کشاورزان به آبیاری شبانه و در زمان مناسب، اطلاع رسانی از طریق رسانه های محلی و ملی برای مدیریت کم آبی،تغییر الگوی کشت و جلوگیری از تبدیل مزارع به باغ،ساماندهی آب‌های روان سطح شهر بازسازی سیستم‌های فرسوده آب شرب شهری، توسعه شیوه‌های نوین و بهینه از جمله آبیاری قطره‌ای در مزارع کشاورزی،پر کردن چاه‌های غیر مجاز، کنترل فرسایش برای جلوگیری از تخریب مخزن سد از مصوبات این جلسه بود.

سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون متر مکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تأمین آب شرب شهر، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۰/۰۲/۰۸- ۰۸:۰۵:۴۶/ خبر ۲۵۷۰ / کد خبر ۱۲۱۷۵ / چ