۲۵ میلیون مترمکعب آب از سد مهاباد به دریاچه ارومیه رها سازی شد

مهاباد/بالویز/کارشناس بهره برداری از سد و نیروگاه مهاباد گفت:۲۵ میلیون مترمکعب از آب دریاچه سد این شهرستان به سمت دریاچه ارومیه رها شد. به گزارش سرویس محیط زیست،پایگاه خبری بالویز“کمال قدسی” اظهار داشت:سهمیه مرحله اول رهاسازی آب سد مهاباد به سمت دریاچه ارومیه ۲۵ میلیون مترمکعب بر اساس دستور ستاد احیای دریاچه ارومیه تعیین شده […]

۲۵ میلیون مترمکعب آب از سد مهاباد به دریاچه ارومیه رها سازی شد

مهاباد/بالویز/کارشناس بهره برداری از سد و نیروگاه مهاباد گفت:۲۵ میلیون مترمکعب از آب دریاچه سد این شهرستان به سمت دریاچه ارومیه رها شد.

به گزارش سرویس محیط زیست،پایگاه خبری بالویز“کمال قدسی” اظهار داشت:سهمیه مرحله اول رهاسازی آب سد مهاباد به سمت دریاچه ارومیه ۲۵ میلیون مترمکعب بر اساس دستور ستاد احیای دریاچه ارومیه تعیین شده بود،اختصاص یافت.

“قدسی”افزود: هم اکنون خروجی آب از سد مهاباد تنها برای مصارف شرب و صنعت شهرستان است و با توجه به دبی ورودی به مخزن سد انتظار داریم ظرفیت سد به حداکثر خود نزدیک شود. 

اولین مرحله رهاسازی آب سد مهاباد از ۳۰ اسفند سال گذشته آغاز شده بود،پس از دو هفته با میانگین دبی ۲۰ متر مکعب بر ثانیه به پایان رسید.

سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون متر مکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تأمین آب شرب شهر، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال، از ۱۳۹۴ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنابر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح‌های مختلف، نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان دارد.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۰/۰۲/۰۱ – ۱۳:۰۸:۴۵/ خبر ۲۵۵۲/ کد خبر ۱۲۱۰۲/ چ

رحیم بایزیدی
تازه ترین نوشته های رحیم بایزیدی (دیدن همه)