کرونا را به ۱۳ بدر نبرید،روز طبیعت را پاس بدارید

مهاباد/بالویز/ سیزدهمین روز فروردین ماه و یکی از جشن های نوروزی ایرانیان به شمار می رود،که در تقویم رسمی ایران این روز به عنوان روز طبیعت نامگذاری شده است. به قلم مدیر مسئول:رحیم بایزیدی به گزارش سرویس تحلیل،سایت خبری بالویز،در روز سیزده بدر مردم جهت شادی کردن به دشت و صحرا میروند و این روز […]

کرونا را به 13 بدر نبرید،روز طبیعت را پاس بدارید

مهاباد/بالویز/ سیزدهمین روز فروردین ماه و یکی از جشن های نوروزی ایرانیان به شمار می رود،که در تقویم رسمی ایران این روز به عنوان روز طبیعت نامگذاری شده است.

به قلم مدیر مسئول:رحیم بایزیدی

به گزارش سرویس تحلیل،سایت خبری بالویز،در روز سیزده بدر مردم جهت شادی کردن به دشت و صحرا میروند و این روز فرخنده را که پایان نوروز است کنار هم و به صورت دورهمی جشن می گیرند.

تنوع و گوناگونی شیوه های برگزاری یک آیین، و دامنه ی گسترش فراخ تر یک باور در میان مردمان، بر پایه ی قواعد مردم شناسی و فرهنگ عامه، نشان دهنده ی دیرینگی زیاد آن است.

از آیین های روز سیزده بدر،گره زدن سبزه،سبزه به رود سپردن،خوردن کاهو و سکنجبین،پختن خوراک‌های گوناگون به ویژه آش رشته،پرتاب ۱۳ عدد سنگ به ویژه مناطق (کرد نشین) است.

اما با توجه به شیوع بیماری کرونا در سال گذشته ،مراسم برگزاری روز سیزده بدر نسبت به سال های دیگر متفاوتر است و این دورهمی ها که یکی از ارکان اساسی در روز سیزده بدر است زنگ خطری موج چهارم را به همراه دارد.

اساس برگزاری روز سیزده بدر دورهمی و تجمع خانواده های و یا چندین خانواده ،فامیل ،قوم و خویش در کنار هم دیگر است،و این دورهمی ها در چنین شرایطی خود نه تنها موجب آرامش و شادی نیست بلکه یک تهدید برای تک تک افراد کنار هم است .

این تجمع ها مرکز خوبی یرای انتقال ویروس کرونا و افزایش آمار مبتلایان به این بیماری به شمار می رود،با اینکه هشدارهای لازمه از طرف مقامات و کارشناسان وزارت بهداشت در خصوص عدم حضور در مجالس و دورهمی ها ابلاغ شده است ،اما همچنان مردم رغبت بر برگزاری این مراسم در کنار هم دارند و این نمی تواند خبر خوبی برای از بین بردن و پیروزی بر علیه این بیماری باشد.

ساده انگاری و عدم توجه به بیماری کرونا،تلاش کادر درمانی و زحمات نظام بهداشت و درمان را به چالش کشیده و موجب می شود تلاش برای رسیدن پیروزی علیه این بیماری را به تاخیر بیندازد و این از انرژی تمامی افراد خط مقدم که شب و روز با تمام توان خود در راه کاهش این بیماری قدم بر می دارند موجب تاخیر می شود.

استفاده از طبیعت این موهبت الهی موجب آرامش جسم و روح انسان است اما حضور افراد در چنین روزهایی ،آنهم هم به صورت دسته جمعی علاوه بر خطر افزایش انتقال بیماری کرونا ،استفاده از مواد خوراکی و رها کردن مواد زاید و کیسه های نایلونی و تولید زباله و رها کردن آن در طبیعت است. 

رها کردن زباله در طبیعت جنگ انسان علیه طبیعت است،طبیعتی که انسان با حضور خود در آن به آرامش نسبی می رسد اما تولید زباله و رها کردن نمی تواند آنچه انسان از طبیعت می خواهد به دست آورد پس بیایم زیبایی طبیعت را پاس بداریم تا آینده گان به نیکی از ما یاد کنند.

مهاباد/بالویز/۱۴۰۰/۰۱/۱۳ – ۱۵:۵۰:۲۳/ خبر ۲۴۹۳ /کد خبر ۱۱۸۵۵ / ج 

رحیم بایزیدی
تازه ترین نوشته های رحیم بایزیدی (دیدن همه)