محکومیت اقدام صدام در استفاده از سلاح شیمیایی در جنگ ایران و عراق

مهاباد/بالویز/۳۳ سال پیش در چنین روزی، هفتم فروردین ۱۳۶۷ شمسی دبیر کل سازمان ملل متحد در جریان جنگ عراق علیه ایران،بیانیه‌ای در محکومیت استفاده از سلاح‏های شیمیایی توسط رژیم عراق صادر کرد. به گزارش سرویس سیاسی،پایگاه خبری بالویز،با گذشت زمان و استفاده گسترده عراق از سلاح ‏های شیمیایی و عدم واکنش جّدی شورای امنیت در […]

محکومیت اقدام صدام در استفاده از سلاح شیمیایی در جنگ ایران و عراق

مهاباد/بالویز/۳۳ سال پیش در چنین روزی، هفتم فروردین ۱۳۶۷ شمسی دبیر کل سازمان ملل متحد در جریان جنگ عراق علیه ایران،بیانیه‌ای در محکومیت استفاده از سلاح‏های شیمیایی توسط رژیم عراق صادر کرد.

به گزارش سرویس سیاسی،پایگاه خبری بالویز،با گذشت زمان و استفاده گسترده عراق از سلاح ‏های شیمیایی و عدم واکنش جّدی شورای امنیت در سال ‏های بعد،خاوْیر پِرِزدکوئیار دبیر کل وقت سازمان ملل به ابتکار خود، بیانیه ‏ای صادر کرد و دولت عراق را به رغم سکوت بیانیه ‏ها و قطعنامه ‏های شورای امنیت، محکوم کرد.
یکی از این بیانیه ‏ها در هفتم فروردین ۱۳۶۷ برابر با ۲۸ مارس ۱۹۸۸ صادر شد که دبیر کل در آن ابراز می‏ کند که با تأسف، شواهد بسیاری در خصوص استاده از سلاح‏ شیمیایی در روز‌های اخیر از طرف نیرو‌های عراقی در دست دارد که صدمات فراوانی به شهروندان ایران و عراق وارد کرده است.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است که دبیر کل به طور صریح استفاده از سلاح شیمیایی را تحت هر بهانه ‏ای محکوم می‌کند. این جسارت دبیر کل که در عین بی‏طرفی و ضمن انعکاس وقایع، روابط مستمر خود را با طرف ‏‌های مخاصمه در طول هشت سال جنگ حفظ کرده بود، تاثیری اساسی در محدود کردن نقض حقوق بشردوستانه بین المللی در طول مخاصمات و پایان دادن به جنگ داشت.
مهاباد/بالویز/۱۴۰۰/۰۱/۰۷ -۱۹:۱۵:۴۵/ خبر ۲۴۷۸ / کدخبر ۱۱۷۷۷ / ش