ماراتن داوطلبین برای کرسی شوراهای شهر و روستا

مهاباد/ بالویز/ با شروع ثبت نام ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا،حضور ثبت نام کنندگان برای تصاحب کرسی شوراها،شور وشوق خاصی را به وجود آورده است. به قلم مدیر مسئول : رحیم بایزیدی به گزارش سرویس تحلیل،پایگاه خبری بالویز،شورای های اسلامی شهر و روستا شوراهای هستند که با رای مردم همان حوزه انتخاب می […]

ماراتن داوطلبین برای کرسی شوراهای شهر و روستا

مهاباد/ بالویز/ با شروع ثبت نام ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا،حضور ثبت نام کنندگان برای تصاحب کرسی شوراها،شور وشوق خاصی را به وجود آورده است.

به قلم مدیر مسئول : رحیم بایزیدی

به گزارش سرویس تحلیل،پایگاه خبری بالویز،شورای های اسلامی شهر و روستا شوراهای هستند که با رای مردم همان حوزه انتخاب می شوند و کرسی شورای را برای چهار سال به گردش در می آورند.

نظام سیاسی در ایران،جمهوری اسلامی‌ است. خصیصه جمهوریت،دلالت بر مردم سالاری و مشارکت پذیری دارد و لازمه آن حضور مردم در عرصه های سیاسی و اجتماعی است.

 شوراها یکی از جلوه های اهتمام به آرا و نظریات مردم و اتکای امور کشور به اراده آحاد ملت محسوب می‌شود.

 بنا بر اصل ششم قانون اساسی:در جمهوی اسلامی‌ایران، امور کشور باید به اتکا و آراء عمومی‌اداره شود از راه انتخابات،انتخاب رئیس جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شوراها و نظایر اینها.

تشکيل شوراهاي اسلامي شهر و روستا و استفاده از ظرفيت مردمي در تصميم سازي ها و به تعبير بهتر مشارکت دادن مردم در اين قبيل تصميم سازي ها،نماد و مظهري مهم از مردم سالاري ديني واقعي مي باشد .

استفاده از مشورت ديگران و اتکاء اداره کشور به خرد جمعي به جاي خرد فردي يک باسته عقلي در حکومت مردم سالار و يکي از عوامل کارآمدي نظام اسلامي و پرهيز از استبداد راي مي باشد که اتکاء به آن باعث پيشرفت کشور و تسهيل امور مي گردد.

شوراهای اسلامی شهر و روستا به دلیل اختیاراتی که در حوزه‌های نظارتی و مدیریتی بر عهده دارند یکی از ارکان برجسته و مهم مردم‌سالاری دینی در کشور به شمار می‌روند.

نهادهایی که شهروندان را به طور مستقیم وارد عرصه‌های نظارتی و مدیریتی می‌کنند تا بتوانند بر سرنوشت خود تأثیرگذار باشند.

توسعه پایدار شهری مستلزم توجه به ابعاد اجتماعی فرهنگی، اقتصادی، کالبدی و زیست محیطی می­ باشد. پیچیدگی کار و دشواری حل مسائل مختلف شهر و مردم آن، نیازمند اطلاعات و تجربه‌ای وسیع در امور حقوقی، فرهنگی، اجتماعی و شهرسازی است.

در این میان بحث مدیریت شهری یا برنامه‌ریزی برای شهر مطرح می‌گردد. به این نحو که باید فعالیت­های مربوط به شهر سازمان یابد و بر نحوه انجام خدمات شهری نظارت شود.

 شهرداری‌ها بخش اجرایی و اداری مدیریت شهری را بر عهده دارند و شوراها که منتخب مردم‌اند عهده‌دار ارائه خط مشی و تعیین هدف برای شهرداری‌ها هستند.

 شهردار در واقع پلی است بین سازمان اداری شهرداری و شورای شهر و وظیفه دارد که از یک سو اطلاعات لازم را درباره مسائل شهری در اختیار شورا بگذارد و از طرف دیگر دستورات و مصوبات شورا را برای اجرا به سازمان شهرداری ابلاغ کند.

سپردن امور اداره شهرها و روستاها به منتخبين ملت گام بزرگي در جهت کاهش تمرکزگرايي در کشور محسوب مي‌شود.

امروز اهمیت شوراها در اداره امور به حدی است که در شرایط کنونی، مهم‌ترین ویژگی عدم تمرکز دولت‌ها محسوب می‌شود و از طریق آن، قدرت سیاسی و اداری به سطوح استانی، شهری و روستایی انتقال داده می‌شود.

 نگرش مثبت مردم به شوراها، موجب تقویت پایه‌های آن می‌شود. با توجه به اهمیت شوراها و مشارکت، طبیعی است عملکرد شوراها از ابعاد مختلف در شکل‌گیری و تغییر نگرش مردم تأثیر زیادی دارد.

 واقعیت اين  است که فعالیت‌های شوراها در طی چهار دوره تشکیل آنها هم راستا با مشارکت و جذب مردم محلی در فعالیت‌های توسعه‌ای روستاهای بوده است.

انتقال‌ خواسته‌ها و مطالبات ‌مردم ‌ممكن ‌است ‌به‌ شكل‌هاي ‌مختلف باشد كه ‌سالم‌ترين ‌و معقول‌ترين ‌راه‌ انتقال ‌از سوي‌ منتخبين‌ مردم ‌در شوراها است ‌كه ‌با اين‌ امر اولويت‌هاي‌مسئولين‌ منطبق ‌بر آن‌ خواسته‌ها خواهد شد.

 در غير اين ‌صورت ‌ممكن ‌است ‌دغدغه‌هاي ‌مسئولين‌ به‌عنوان ‌خواسته‌هاي‌ مردم‌ تلقي‌ شود و خواه‌ ناخواه ‌بين ‌اين‌ خواسته‌ها و دغدغه‌ها شكاف ‌و تضادي‌ به وجود خواهد آمد و اين‌ امر سبب ‌دوري ‌مردم‌ از مسئولان ‌و مشكلات‌ بعدي‌ خواهد شد.

يكي ‌از كاركردهاي ‌شورا تقويت‌ همبستگي ‌اجتماعي ‌بر پايه حقوق ‌شهروندي ‌و حقوق‌ فردي ‌است‌، همبستگي‌ بر پايه ‌شهروندي‌ در مقابل ‌همبستگي‌هاي ‌قومي‌، خوني‌، عشيره‌اي ‌و نظاير آن ‌است.

 شورا چون‌ عرصه ‌عمومي ‌است ‌به ‌پديد آمدن‌ وفاق‌ در جامعه ‌ياري‌ مي‌رساند،در اينجا از افراد خواسته ‌مي‌شود كه ‌از منافع‌ فردي ‌به ‌نفع‌ همگان‌درگذرند و برآيندي ‌از نظرات ‌متضاد ارائه ‌دهند. بنابراين‌ شورا عرصه ‌تعديل ‌و هماهنگ ‌كردن‌ تقاضاهاي ‌پراكنده ‌شهروندان ‌است‌.

انتخابات اولین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در ایران در روز ۷ اسفند ۱۳۷۷ برگزار شد، مردم حدود ۱۸۵ تن از اعضای اصلی و علی البدل شوراها را در سراسر کشور انتخاب کردند و مجموع مشارکت به ۲۴ میلیون رای رسید.

این نخستین انتخابات سراسری و کامل شوراهای محلی بر اساس قانون اساسی بود که بعد از گذشت ۲۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد.در روز نهم اردیبهشت ۱۳۷۸ شوراها رسما” آغاز به کار کردند.

مهاباد/پایگاه خبری بالویز/ ۹۹/۱۲/۲۷ -۱۷:۱۵:۱۵ / کد خبر ۲۴۴۱ / چ