چگونه “چهارشنبه سوری ایمن” داشته باشیم؟

مهاباد/بالویز/یکی از آیین های سنتی ایرانی ها قبل از سال نو ،مراسم چهارشنبه سوری است،اما در سال های اخیر این مراسم با نحوه دیگری برگزار می شود. به گزارش سرویس اجتماعی،پایگاه خبری بالویز،برای اجرای مراسم چهارشنبه سوری مواردی است که رعایت آن می تواند کم خطر و همراه با آرامش و امنیت برگزار شود. ۱- […]

چگونه "چهارشنبه سوری ایمن" داشته باشیم؟

مهاباد/بالویز/یکی از آیین های سنتی ایرانی ها قبل از سال نو ،مراسم چهارشنبه سوری است،اما در سال های اخیر این مراسم با نحوه دیگری برگزار می شود.

به گزارش سرویس اجتماعی،پایگاه خبری بالویز،برای اجرای مراسم چهارشنبه سوری مواردی است که رعایت آن می تواند کم خطر و همراه با آرامش و امنیت برگزار شود.

۱- والدین عزیز و بزرگترهای مهربان؛ لطفا کودکان، نوجوانان و جوانها را تنها نگذارید، کنار آنها و مراقب آنها باشید. چون هیجان، شور و شوق، کم توجهی به ایمنی و ریسک و خطر کردن، اقتضای سن و ویژگی آنهاست.

۲- از روشن کردن آتش در داخل پارکینگ مسقف، نزدیک اتومبیلها، زیر سیم های برق و کنار کیوسک های برق فشار قوی اکیداً خودداری کنید.

۳- قبل از روشن کردن آتش، به یاد داشته باشید حتماً یک خاموش کننده استاندارد (کپسول آتش نشانی پر و دارای تاریخ اعتبار) و شیلنگ متصل به شیر آب، آماده داشته باشید تا در صورت سرایت آتش و یا از کنترل خارج شدن آن، بلافاصله اقدام به خاموش کردن آتش بوسیله آب کنید.

۴- از پریدن از روی آتش با چادر، مانتوی بلند، شال بلند و یا لباس گشاد جداً اجتناب نمایید.

۵- اگر گوشه لباستان آتش گرفت به هیچ وجه ندوید زیرا اینکار باعث رسیدن اکسیژن بیشتر به آتش شده و آنرا شعله ورتر می سازد. بجای اینکار، بر روی زمین خوابیده و آهسته روی زمین بغلتید، با پتو، پالتو یا … روی آتش لباس را بپوشانید تا با جلوگیری از رسیدن اکسیژن، آتش خفه و خاموش گردد.

خاموش کننده استاندارد (کپسول آتش نشانی) و شیلنگ آب برای این زمان مفید است.

۶- از انداختن شیشه آمپول و قوطی اسپری و… در آتش اکیداً خودداری کنید، زیرا با انفجار آنها ترکش هایی تولید میشود که درصورت اصابت به چشم، صورت و … صدمات غیر قابل جبرانی بوجود خواهد آورد.

۷- از گذاشتن رنگ، تینر، فرچه های آغشته به رنگ وتینر، الکل، بنزین و هرگونه مواد سریع الاشتعالی در بالکن و پشت بام جداً خودداری کنید زیرا امکان دارد یک “بالن آرزو” به هنگام خاموش شدن بر روی آنها افتاده و حرارت باقی مانده بالن موجب اشتغال این مواد و در نتیجه بروز یک آتش سوزی ناخواسته شود.

۸- سالمندان، بیماران قلبی، مادران باردار، نوزادان و … در مقابل آلودگی صوتی و صداهای بلند و ناهنجار ترقه های خطرناک و پرصدا، بسیار آسیب پذیرند. آنها را عزیزان خودمان بدانیم و به آرامش و سلامت آنها هم فکر کنیم؛ از آلودگی صوتی شدید پرهیز کنیم تا موجب تشدید بیماری، سکته و … یا خدای نکرده عامل مرگ کسی نشویم.

با چهارشنبه سوری ایمن و کم حادثه، به استقبال نوروز ۱۴۰۰ برویم،با “چهارشنبه سوزی”، شادی و شوق عید و سال نو را به ناراحتی، غم و عزا تبدیل نکنیم.

مهاباد/پایگاه خبری بالویز / ۹۹/۱۲/۲۲ – ۱۵:۴۸:۲۶/ کد خبر ۲۴۲۹ / ج